Az orgonaművész Fassang László és állandó partnere, a színművész-rendező Mácsai Pál tudja, hogyan kell egy-egy mű mögé szavakkal, anekdotikus részletek felidézésével, dokumentumokkal, jellemek felvázolásával odavarázsolni a kort és a környezetet, amelyben a zene természetesen lélegezhet. Liszt Ferenc esetében nagyon is lesz miről beszélni, hiszen a zeneszerző nemcsak a 19. század legnagyobb zongoravirtuóza és forradalmian újszerű művek komponistája volt, de elhivatott, nagyszerű orgonajátékos is, aki mélyen megélt vallásossága révén az orgona otthonában, a templomban is természetes léptekkel járt-kelt.
Ezen az estén bizonyára hallunk majd Bach zenéjéhez fűződő viszonyáról; arról, miért és hogyan választotta ki a nagy barokk zeneszerző-előd egy kantátatémáját variációsorozat alapjául, s milyen tragikus magánéleti esemény inspirálta e műve megírására. Mácsai Pál feltehetően mesél majd az 1860-as évek római Liszt-élményeiről, a Sixtus-kápolna szépségébe belefeledkező komponista áhítatáról. No meg Meyerbeer mára elfeledett operájáról, hiszen A próféta nélkül nem születhetett volna meg az Ad nos, ad salutarem undam fantázia és fúga. Orgona-sztorik: öröm és szenvedés, élet és élmények megelevenedő valósága a hangok mögött.
Műsor:
Liszt: Ad nos, ad salutarem undam - fantázia és fúga, S. 259
Liszt: B-A-C-H fantázia és fúga, S. 260
Liszt: Weinen, Klagen-változatok, S. 180
Liszt: I. Mefisztó-keringő, S. 514
orgona: Fassang László
színművész: Mácsai Pál
szövegíró: Szabó Balázs