• Program


    Beethoven 250 - A halhatatlan géniusz

    Beethoven 250 - A halhatatlan géniusz

    Beethoven hegedűre és zenekarra komponált G-dúr és F-dúr románca a mester legnépszerűbb művei közé tartozik. Bár nem versenyművek, de mint zenekarral kísért szólóhangszeres darabok a koncertek műfajába illeszthetők. Mindkét kompozíció lírai karakterű, nyugodt tempójú, a zenekar szerepe csupán a kíséretre korlátozódik.  több

    Műsor:
    Ludwig van Beethoven: I. (G-dúr) románc op. 40
    Ludwig van Beethoven: II. (F-dúr) románc op. 50
    Ludwig van Beethoven: Coriolan Nyitány op. 62
    Ludwig van Beethoven: V. (c-moll) „Sors” szimfónia op. 67

    Közreműködik:

    Koppándi Jenő – hegedű

    Vezényel: Rajna Martin

    Beethoven hegedűre és zenekarra komponált G-dúr és F-dúr románca a mester legnépszerűbb művei közé tartozik. Bár nem versenyművek, de mint zenekarral kísért szólóhangszeres darabok a koncertek műfajába illeszthetők. Mindkét kompozíció lírai karakterű, nyugodt tempójú, a zenekar szerepe csupán a kíséretre korlátozódik. A két zenemű szólistája Koppándi Jenő hegedűművész.

    A Coriolan-nyitányt Heinrich Joseph von Collin Coriolan c. drámája nyomán írta Beethoven. Bemutatója 1807-ben volt a bécsi Lobkowitz-palotában. Caius Martius Coriolanus római tábornok alakja több történetíró elbeszélésben is fennmaradt, nevezetesen hős figurája Shakespeare-t is megihlette. Beethoven feltehetőleg Plutarkhosz életrajzai között találkozott történetével. Collin tragédiája egyetlen figurára, a főhősre koncentrál. A darab lényegében Coriolanus tépelődő monológjainak sorozatából áll, melyben a főhős az önmagával vívott csata elvesztése okán önkezével vet véget életének. A hős bukását vizionáló Beethoven-partitúrák közül a Coriolanus-nyitány a legpesszimistább. A színmű feledésbe merült, de a nyitány önálló zeneműként  ma is sokszor elhangzik a világ hangversenytermeiben. 

    A hangverseny záró zeneműve Beethoven legismertebb, legtöbbet idézett kompozíciója, az V. szimfónia. A mű sarokkő a 19. század zenei gondolkodásában. Struktúrája bámulatosan tömör, logikus, és ebből adódóan a kompozíció ellenállhatatlanul sodró lendületű. A mű nem csupán megalapozta a következő évszázad zenei ízlését, hanem összefoglalta, esszenciálisan magába sűrítette a klasszicizmus, Haydn és Mozart zenei nyelvezetét.

     

    Ajánló


    Mark St. Germain: Freud's last session című darabja Magyarországon. Jordán Tamás partnere Alföldi…

    A Molière-művek immár állandó részei a Szabadtéri repertoárjának. 2021-ben a Scapin furfangjai című…



    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016