• Program


    Beethoven 250 - az összes cselló-zongora mű II. rész

    Beethoven 250 - az összes cselló-zongora mű II. rész

    komolyzenei koncert élőben az Uránia színpadán, 90 perc, 2021
    Előadja: Szabó Ildikó - cselló, Lajkó István - zongora

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2021. december 16. csütörtök, 19:30

    A program:

    7 variáció Mozart: A varázsfuvola című operájának „Bei Männern, welche Liebe fühlen…” duettjére, WoO 46
    g-moll szonáta Op. 5/2

    - szünet -

    Beethoven: 12 variáció Händel Judás Maccabeus témájára WoO 45
    A-dúr szonáta Op. 69

    Szabó Ildikó ajánlása:

    Op. 5-től Op. 102-ig, a “koraitól” a “kései” alkotókorszakig kapunk esszenciát Beethoven-művekből. Beethoven már az Op. 5 két szonátájával is bizonyítja kompozíciós képességeit, melyekkel teljesen új területre lép, és egyidejűleg felállítja a saját maga és az utókor számára is a mércét. Hogy Beethoven a zenetörténetben mennyire egyedülálló, annak egyik bizonyítéka a cselló-zongora szonáták létezésének ténye. „Új testamentuma” születik a hangszerkombinációnak, új formák és feltétlen kifejezőerő jellemzi a műveket. Sokan elfelejtik, hogy Beethoven tekinthető a klasszikus csellószonáta, mint műfaj, megteremtőjének. A hegedűszonátáknál Mozart jó példaként követhető, de Bach gambaszonátái csak korlátozott mértékben használhatók modellként. Az áttörés, a “koncertező cselló” emancipációjához hozzájárul az első két szonátához hasonlóan a porosz udvari látogatáshoz köthető Variációk Händel egy népszerű témájára, melyet szorosan követnek Mozart egy-egy Varázsfuvola témájára írt variációi. Míg az első szonátáknál Beethoven nem hagyott kétséget afelől, hogy virtuóz zongoristaként mutatkozhasson be turnéi alatt, addig a centrális A-dur szonáta, mely közvetlenül az 5. és 6. szimfónia után született, az arany középút: már valóban két egyenrangú hangszer párbeszédét hallhatjuk. A csellószonáták sorozata az Op.5-ös kezdethez hasonlóan zárul, az Op. 102 szonátapárjával. A formai újítások itt sem maradhatnak el - több, mint 200 évvel a komponálásuk után is sötétben tapogatózunk, mi lehetett a mester valódi szándéka, előadóművészek és zenetudósok gyakori szenvedélyes vitatémájává válnak a tételszámok,- és szerkezetek. Beethoven maga a C-dúr szonátát “szabad szonátának” nevezi. Párja, a D-dúr első ránézésre hagyományosabb, klasszikus háromtételes műnek tűnhet, ám a 3. tétel kettős fúgája mind a mai napig elképesztően modern hangzású.

     Összeségében kijelenthető, hogy mi csellisták nagyon szerencsések vagyunk, hogy Beethoven mindhárom alkotói korszakában gondolt a hangszerünkre, és ilyen műveket hagyott ránk. Különleges alkalom, hogy egymást követő két este felhangozhat mind az 5 szonáta és a 3 variáció, mely remek lehetőség, előadók és közönség számára egyaránt, egy izgalmas zenei és életrajzi utazáshoz Beethoven belső világába.

    Az előadókról:

    Szabó Ildikó Budapest, Berlin és Weimar zeneművészeti akadémiáin tanult. Szólistaként fellépett a Budapesti Fesztiválzenekarral Fischer Iván vezényletével, a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, a Concerto Budapesttel, a Martinů Filharmonikus Zenekarral, a Magdeburgi Filharmóniával és a Hamburgi Szimfonikusokkal. Rangos fesztiválok meghívottja.
    A Pablo Casals Nemzetközi Csellóversenyen II. díjat, közönségdíjat és 7 különdíjat nyert. Díjazottja a Német Zenei Versenynek, a TONALi Grand Prix-nek, valamint 1. helyezettje a Popper, a Janigro és a Liezen Nemzetközi Versenyeknek. 2013-ban elnyerte a Junior Prima díjat. A Fischer Annie Zenei Előadóművészeti Ösztöndíj 2020. évi díjazottja.
    A klasszikus repertoár mellett elhivatott előadója a kortárs zenének, rendszeresen dolgozik együtt Eötvös Péterrel és Kurtág Györggyel. Egy Antonio Sgarbi (1894) csellón játszik a Német Zenei Alapítvány támogatásának köszönhetően.

    Lajkó István 2007-ben kitüntetéssel diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora szakán, majd 2014-ben summa cum laude minősítéssel szerzett doktori címet. További tanulmányokat Hannoverben, a New York-i Juilliard School of Music-on és Weimarban. Több mint egy éven át volt a kölni Zene- és Táncművészeti Főiskola professzorhelyettese, jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa. Számos hazai és nemzetközi verseny győztese és díjazottja, 2017-ben elnyerte a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíjat posztdoktori kutatásához. 2018-ban a Liszt Ferenc Társaságtól nyert Nagydíjat a Hungaroton gondozásában megjelent lemeze, amelyen Liszt Faust-szimfóniájának Carl Tausig-féle zongoraátirata hallható a múzeumunkban lévő kézirat alapján.

    Ajánlatunk


    A legnagyobb slágerek Geszti Péter (és bolygónk) meghatározó korszakaiból, Rap+Az, zene+stand up, vidám időutazás, meglepő fordulatok, korszakos vendégek, és egyedülálló AI látványosság!

    A BFZ áprilisi Haydn–Mozart-koncertje a márciusi műsor párjának tekinthető.

    Ajánló


    A tánc-thrillerben felbukkanó alakok kettős kötődésűek: egyrészt leképezik az alapmű karaktereit, másrészt lakói vagy alkalmazottai a műintézménynek. A Herceg anyja…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016