• Program


    Goldberg-variációk

    Goldberg-variációk

    A Goldberg-variációk Bach egyetlen variációformában komponált műve. A fúga művészete című kompozíció mellett Bach alkotási teljesítményének egyik csúcspontjaként tekinthetünk. A mai estén a Joseph Rheinberger és később Max Reger által két zongorára átdolgozott verziót hallhatják, ami az egyes szólamok megerősítésével, kiemelésével grandiózus, szinte szimfonikus hangzást kölcsönöz a remekműnek.

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2021. augusztus 17. kedd, 18:00

    Goldberg-variációk

    Egy Aria nyitja és zárja a 30 variációt, melyeket egy tudatosan építkező szerkezet és közös basszustéma, valamint a harmóniamenet tart össze. A dallam a ritmikája alapján egyfajta sarabande, amelynek egyébként nincsen szerepe a darab további részében. A megszokottaktól eltérően azonban nem a dallam a variáció alapja, hanem a 32 taktusos basszustéma, mely egyfajta ismétlődő basszusként (chaconne-ként) – helyenként apróbb módosításokkal persze – végigvonul a teljes művön. Háromféle variációtípus váltakozik, ezeknek alapját a nyitó Aria mutatja be, amely a variációk után eredeti formában újra visszatér a mű végén.

     Az Ariát 5*3 variációsor követi az első részben, majd 5* variációsor következik a második részben is, amit végül az ária visszatérése zár le. A variációkból az első mindig valamilyen, a táncszvitekből már ismert tánc, pl. polonéz, gigue, menüett. A második variáció egyfajta figuráció, virtuozitás, a harmadik pedig mindig egy kánon. A kánonok érdekessége, hogy a második szólam mindig a skála következő hangján kezdődik. Tehát a 3. variáció egy kutyaközönséges kánon, a 6. számú már egy szekund kánon, a 9-es egy terckánon, és így tovább. A 30. variáció azonban már nem kánon, hanem egy quodlibet. A quodlibet egy olyan bravúros szerkesztésmód, mely az ellenpont eszközeivel több, általában jól ismert dallamot köt össze. Mindenki ismeri gyermekkorából a "Már ébred a hajnal" dalocskát, mely szintén három dallamot fűz össze. Bach humorérzékét dicséri, hogy az általa kiválasztott két dallam szövege (Ich bin so lang nit bey dir g’west & Kraut und Rüben haben mich vertrieben, magyarul Oly rég nem voltam már nálad & Az összevisszaság / sok tennivaló elűzött innen) szinte megmagyarázza az Aria visszatérését, melytől az eddig megalkotott sok variáció eddig úgymond távol tartotta.

    Mindezek mellett még rengeteg tréfát, csodát, zeneszerzői bravúrt tartogat számunkra a Goldberg-variációk, amiben Bach egy hozzá hasonló kvalitású zeneszerző lehetőségeiből sokmindent megmutat. Hallgassák meg ezt a kivételes művet, és fedezzék fel a hallgatása közben a bravúros fúgákat, a kánonok tükörfordítását, a dallamok szépségét és néha lejátszhatatlan sokaságát, mindazt, ami Bach számára egy könnyű ujj- és szellemi gyakorlat lehetett, ám a ma embere számára a világ nyolcadik csodája is lehetne.

    A darabot a Duo Klavi Art, azaz Bizják Dóra és Zentai Károly tolmácsolásában hallgathatják meg.

    Ajánlatunk


    A „Csirbiri” koncerten a filmkoncert zenei anyagából hallható válogatás, amely csokorba fogja Halász Judit egyedülálló pályafutásának legnépszerűbb alkotásait.

    zenés játék két részben

    Ajánló


    Fellegi Anna - ének Budapesti Akadémiai Kórustrásaság (karigazgató: Balassa Ildikó) ARLtistic Dance Company (koreográfus: Albert Réka Lilla) Budafoki Dohnányi Zenekar…

    A filmek és játékok zenéin alapuló koncertek Európa-szerte ismert specialistája, a francia Overlook Events a tavaly decemberi teltházas A Gyűrűk…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016