• Program


    MOZART NAP 1.: A színigazgató–nyitány/Esz-dúr kürtverseny/G-dúr zongoraverseny ( Concerto&Ránki D.)

    MOZART NAP 1.: A színigazgató–nyitány/Esz-dúr kürtverseny/G-dúr zongoraverseny ( Concerto&Ránki D.)

    Közreműködik:
    Ránki Dezső zongora
    Tóth Bálint kürt
    Concerto Budapest
    Vezényel: Keller András

    Mozart-nap 1.: NyitókoncertMűsor:

    Mozart: A színigazgató – nyitány, K.486   
    ***
    Mozart: Esz-dúr kürtverseny,  K.495         
    Közreműködik: Tóth Bálint kürt

    Mozart: G-dúr zongoraverseny,  K.453     
    Közreműködik: Ránki Dezső zongora                                         

    Concerto Budapest
    Vezényel: Keller AndrásWolfgang Amadeus Mozart: A színigazgató – nyitány, K 486

    Mozart 1786-ban bemutatott egyfelvonásos zenés színdarabja, A színigazgató és Antonio Salieri operája, a Prima la musica e poi la parole (Első a zene, a szöveg csak utána következik) egymás társaságában került előadásra. Úgy tűnik, hogy ezen a schönbrunni kastélyban rendezett estén színházelméleti problémákkal kívánták szórakoztatni a nagyérdeműt. Mozart – inkább szöveges, mint zenés – darabja társulatalapítási, szereposztási „belügyekkel” foglalkozott, Salieri műve a műfaj örök kérdései körül forgott.


    Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr kürtverseny, No. 4, K 495

    A darab címzettje Joseph Leutgeb, a nagyszerű kürtös és joviális természetű férfiú a család régi barátjának számított. Sajátos, durva tréfákat is megengedő barátságáról, mely Mozarthoz fűzte számos anekdota maradt fenn. A zeneszerző négy kürtversenye közül az Esz-dúr koncert az egyetlen, melyet Mozart a maga vezette tematikus jegyzékében feltüntetett. Sajnos nem minden tételnek maradt fenn a szerzői kézirata, de amit ismerünk, az hallatlanul izgalmas: Mozart négy különböző színű tintát használt, s úgy tűnik, hogy a színek részben a dinamika, részben a szólamok közötti szerkezeti kapcsolatok jelzésére szolgáltak.


    Wolfgang Amadeus Mozart: G-dúr zongoraverseny, K 453

    „Ma ismét befejeztem egy koncertet Ployer kisasszony számára” – írta Mozart apjának, 1784 áprilisában. A korábbi versenyművekhez képest ez a kompozíció jelentős újításokat hozott. Az első tétel harmóniavilága közvetlenül hatott Beethoven hasonló hangnemű darabjára és Brahms zongoraversenyére is. A lassú tételt Charles Rosen különösen merész elgondolású és drámai kompozíciónak tartja. A zárótétel újdonsága, hogy versenyműben Mozart itt alkalmazza először a variációs formát, amit egy buffa karakterű presto kódával kerekít le. E tétel témáját Mozart házi kedvence, egy kalitkában tartott kicsiny sármány is megtanulta és vidáman fütyülte.

    Ajánló


    A Dramaturg Céh által meghirdetett Nyílt Fórum elsődleges célja, hogy minél több új…

    Egy mai kispolgár története, aki súlyos anyagi gondokkal küzd, aki belemegy, hogy szerepeljen…

    Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a…



    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016