• Program


    Német requiem
    4

    Német requiem

    Miként Johannes Brahms érett, letisztult művészete kivételes helyet foglal el a romantika zeneirodalmában, úgy monumentális Német requiemje is egyedülálló remeke az oratorikus irodalomnak. A gyászmise műfaja gyakorlatilag átíveli a zenetörténet évszázadait a flamand Ockeghemtől Ligeti Györgyön át egészen napjainkig.

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2021. október 19. kedd, 19:30

    NÉMET REQUIEM

     

    Műsor:

    Brahms: Német requiem, op. 45.

    Közreműködik:

    Csővári Csilla, Kovács István – ének

    Kodály Filharmonikusok Debrecen

    Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)

    Vezényel: Káli Gábor

    Miként Johannes Brahms érett, letisztult művészete kivételes helyet foglal el a romantika zeneirodalmában, úgy monumentális Német requiemje is egyedülálló remeke az oratorikus irodalomnak. A gyászmise műfaja gyakorlatilag átíveli a zenetörténet évszázadait a flamand Ockeghemtől Ligeti Györgyön át egészen napjainkig. A különböző korszakok mestereinek a latin nyelvű miseszöveg – a liturgikus funkciókon túl – nagyszerű alkalmat adott a legszélesebb spirituális tartalmak és emberi érzések közvetítésére. A műfaj kétségkívül legismertebb darabja Mozart, Verdi illetve Brahms alkotása. Ez utóbbi azonban – mely eredetileg az Ein deutsches Requiem címet viseli – szakít a katolikus hagyományokkal és a latin nyelvvel. Az 1868-ban komponált, hét tételből álló mű szövegét a Biblia különböző fejezeteiből maga Brahms állította össze, Luther német fordítását felhasználva. A mű keletkezésével kapcsolatban két indítékot is említenek a források. Egyesek a jó barát, pályatárs Robert Schumann halálát tartják inspiráló motívumnak, mások viszont Brahms édesanyjának halálával hozzák összefüggésbe. Brahms művészetét általában a barokk és klasszikus hagyományok és formák iránti tisztelet jellemzi. A német nyelvű gyászoratórium tekintetében feltehetően a korabarokk mester, Heinrich Schütz Musikalische Exequien című kompozíciója lehetett a minta számára, bár bizonyos vélemények szerint Brahms nem ismerte ezt a kompozíciót. A német nyelvű protestáns jelleg és a képszerű zenei ábrázolás tekintetében azonban mindenképpen összefüggésbe hozható a két darab. Ugyanakkor J.S. Bach említését sem mellőzhetjük, hiszen a Német requiem két hatalmas tételzáró fúgáján egyértelműen tetten érhető a nagy lipcsei mester hatása. Brahms célja nem a katolikus gyászmise németesítése volt, hanem szigorúan a hit talaján állva, filozofikus emelkedettséggel kívánta összefoglalni az ember és a halál viszonyát. Ennek érdekében zsoltárokat, evangéliumi szövegeket éppúgy felhasznált, mint az apostolok leveleit, vagy egyéb apokrif forrásokat. A szimmetrikusan szerkesztett mű hét tétele dallamalkotásával, érzékenyen árnyalt hangszerelésével már a Brahmsra jellemző komoly romantikus hangot üti meg, noha szerzője a darab megírásakor még mindössze harmincöt éves volt. A komponista a szimfonikus zenekar és a vegyeskar mellett egy szoprán és egy bariton szólistára bízza a gazdag mondanivaló kifejtését, akik hol a német Lied hangvételében, hol a kórussal párbeszédet folytatva teszik teljessé az árnyalatokban gazdag, kivételesen ihletett partitúrát.

    – baljos –

    Csővári Csilla a barokktól a kortárs művekig ívelő repertoárjával Európa meghatározó operaházaiban és koncerttermeiben lép fel rendszeresen. Az énekesnő a budapesti Zeneakadémián végzett Sziklai Erika növendékeként. Berlinben Julie Kaufmann vezetésével szerzett opera- és dalénekesi diplomát, és nemzetközi mesterkurzusokon Kiri Te Kanawától és Hamari Júliától is tanult. Szóló énekesként a Kölni Operaház Operastúdiójában kezdett dolgozni, majd a Nürnbergi Operaházzal kötött szerződést, és Németország, Svájc, Dánia és Ausztria különböző operaházaiban és koncerttermeiben vendégszerepelt. Hallhatta őt a közönség a Berlini Philharmoniában és a Stuttgarti Operában éppúgy, mint a Drezdai Operettszínházban és a Hamburgi Modern Zenei Fesztiválon. 2020-ig a müncheni Gärtnerplatz Színház szólistája, ahol jelenleg is állandó vendégként szerepel. Csővári Csillát 2014-ben a neves komolyzenei magazinként ismert Opern Welt az „Év énekese” címre jelölte.

    Kovács István Pécsett, a Liszt Ferenc Zeneiskolában kezdte tanulmányait, majd Zürichben Polgár Lászlónál, Velencében Sherman Lowe-nál tanult. 1997–1999 között Grazban megkapja a „Schubert és a XX. század zenéje” fesztivál 1. díját, Barcelonában a Francisco Vinas Nemzetközi Fesztiválon az oratórium-dal összevont kategóriában a legjobb énekes díját, Münchenben az ARD Fesztivál külön szponzori díját, Salzburgban a Mozart Fesztivál 3. díját. Az 1999/2000-es évadtól kezdve a torinói Teatro Regióban többek között Alit (Olasz nő Algírban), Raimondót (Lammermoori Lucia), a Magyar Állami Operaházban Don Giovannit, Sparafucilét és Nannit (Haydn: L'infedeltá delusa), Strasbourgban Publiót (Titus kegyelme), Frankfurtban Angelottit, a berlini Staatsoper Unter den Lindenben Timurt énekli. Koncerténekesként is nevet szerzett: Mozart, Händel, Bartók, Haydn és Bach műveit is énekelte. 2004-ben a Magyar Televízió rögzítette Kékszakállú-alakítását, a szerepet énekelte Palermóban, Bolognában, Tokióban, Stavangerben, Budapesten, Toulouse-ban, később Nizzában, Dortmundban, Oszakában is. Kiemelkedő színvonalú munkája elismeréseként 2019-ben Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozat kitüntetésben részesült.

    Ajánlatunk


    19:00 Kapunyitás 20:00 Beton.Hofi 22:00 Krúbi Beton.Hofi Rap Artist Krúbi háromszoros Fonogram-díjas énekes, rapper, zeneszerző, szövegíró. Első dalában, a 2017 nyár elején megjelent PestiEst-ben csak úgy sorjáznak a tabutémák, ám a kifejezetten harcos kiállása, a teljesen újszerű rímképlet és a hitelesség azonnal feltűnést keltett. A bemutatkozó nagylemezén (Nehézlábérzés, 2018) Krúbi teljes fegyverzetében jelenik meg: erőteljes politizálás, szexualitás, celebek bírálata, tabudöntögető témák. A 2019-es Zárolás feloldva EP dalait a gyors befutás hátulütői, az agresszíven nyomuló rajongók, a tolakodó nők, az eredményt váró menedzserek népesítik be. A korábbinál egységesebb, komorabb hangvételű második album után 2020 augusztusától Krúbi szívizomgyulladás miatt csaknem tíz hónapig nem állt színpadra, de 2021 nyarán újra nagy sikerrel zenélt. A betegségéről szóló csaknem kilenc perces Szív című dal hamar népszerű lett. Legutóbbi, III. Krúbi című albumát éppen 29. születésnapján, 2023. november 17-én dobta piacra, többek között a Ganxsta Zolee tehet mindenről című szerzeménnyel. A korong dalait 2024 januárjában a Papp László Sportarénában tartott nagyszabású koncertjén hallgathatták meg élőben a rajongói. Beton.Hofi szabályosan berobbant a hazai újhullámos hiphop világába. A 2021 júniusában megjelent első, ‘comic sins’ c. mixtape óriási kritikai és közönség sikert aratott, a 2022-ben kiadott ‘Playbánia’ megjelenését követően, pedig egyértelművé vált, hogy Beton.Hofi az elkövetkezendő évek meghatározó könnyűzenei előadója lesz. Egyedi hangzásvilágával, (ön)reflektív dalszövegeivel, hipnotikus színpadi jelenlétével, humorával és lelkes, magukat ‘Citromale Gang’ néven aposztrofáló rajongói bázisával gyorsan, mindössze 2 év alatt bebiztosította helyét a klubok és fesztiválok nagyszínpadain, hogy aztán 2023-ban már a telt-házas Budapest Parkban lépjen fel. 2022-ben a ‘comic sins’-ért, 2023-ban pedig a Playbánia albumért Fonogram díjat nyert az év hazai rap vagy hip-hop albuma/ hangfelvétele kategóriában, Hundred Sins-el közös Bagira c. dala, pedig a 3. legtöbbet játszott magyar dal lett valaha Spotifyon. A trilógiát záró “0” c. 20 dalos lemeze 2024 tavaszán jelent meg. A lemezt áprilisban, első “aréna showján” az MVM Dome-ban mutatja be. Super Early Bird: 6500 Ft (korlátozott darabszámban) Early Bird: 7500 Ft (korlátozott darabszámban) Standard: 8500 Ft VIP: 12000 Ft (korlátozott darabszámban) VIP jegy tartalma: gyors belépés a VIP bejáraton keresztül, a koncertet közvetlenül a színpad előtt egy elkülönített nézőtéri helyről élvezheted, egyedi VIP pass és karszalag, welcome drink

    Ajánló


    Daphne du Maurier regénye alapján a Szegedi Szabadtéri Játékok önálló bemutatója

    Moliére komédiázik. Kifiguráz bennünket. Félelmeinket, öncsalásainkat, kicsinyességünket. Ez utolsó színdarabja. 1673. február 17-én a Képzelt beteg előadása közben a címszerepet…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016