• Program


    Barokk karácsony

    Barokk karácsony

    Mai estünk különleges hangverseny, valójában egyedi zenei alkalom, melyben a barokk kor eszköztárának minden drámai lehetősége és hangi rafinériája elénk tárul.  more

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Last event date: Tuesday, December 19 2017 7:30PM

    Műsor:

    A. Vivaldi: Magnificat RV 610
    G. F. Händel: Laudate pueri Dominum HWV 237
    G. F. Händel: Dixit Dominus HWV 232.

    Közreműködik:

    Jónás Krisztina és Ducza Nóra – szoprán
    Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
    Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken

    Vezényel: Németh Pál


    Mai estünk különleges hangverseny, valójában egyedi zenei alkalom, melyben a barokk kor eszköztárának minden drámai lehetősége és hangi rafinériája elénk tárul. Korántsem egy angyalkás, habcsókos, kedvesen csillogó karácsony zenei képe. Sokkal inkább a felelős, az Úr iránt elkötelezett, komoly hívő személyes Isten-képét középpontba állító, barokk oratorikus koncert szólal meg, melyben később a zsoltárok – a 112. és a 110. – szövegét pontosan követő, sokszor drámai erővel megjelenítő hangulatokban is alaposan részünk lesz.

    Vivaldi g-mollban fogant, 1717-19 közöttire tehető, cseppet sem ragyogó, a szokványos barokk hangulati sztenderdektől alaposan eltérő Magnificatjával kezdünk, melyen szinte végigvonul a személyes belső hang súrlódó, szűkített akkordokban, olykor szinte requiemet idéző hangulatokban, „rex tremendae maiestatis”-érzetekben bővelkedő megjelenése. A mű csak egy helyen, a Fecit potentiam kezdetű tételben lép ki e kissé komor, befelé forduló hangulatból, akkor is a drámai erő irányába. A jellegzetes vivaldis fordulatok természetesen itt is jelen vannak, olykor szinte az az ember érzése: a Négy Évszak, Tél c. tételének gondolatrészleteit  hallja pár ütem erejéig, leginkább az „Et misericordia eius” c. részben. E csodálatos, drámai, személyes zene befejezésében nemcsak az izgalmas, szuggesztív fúga ragadhatja meg figyelmünket, hanem az a szinte középkori érzetet keltő, Byrdre és kortársaira utaló alázatos, vonalszerűen haladó hangütés is, mely – a barokk külső ellenére, érzetében majdhogynem visszaemeli e mű befejezését egy korábbi kor minden külső pompától mentes egyszerűségébe – és ezzel együtt lélekig ható örök igazságába is.

    A koncert közepén egy pihentető, kellemes Händel-művel, a Laudate pueri című opusszal „lazíthatunk”, melyet a Mester római tartózkodása alatt, 1706 és 1710 között vetett papírra. A szöveget a 112. zsoltár adja. Händel irgalmatlanul nehéz hajlítás-füzérekből építkező, nagy ámbitust igénylő áriákkal, remek, hasonlóképpen nyaktörő kórusbetétekkel, filigrán, izgalmas dallamvezetéssel adja fel a leckét az előadóknak. Különösen érdekes az ismertnek „vélt” händeli fordulatok olykor egészen váratlan harmóniákkal való bővítése, miközben mégsem lépjük át a szerzőtől megszokott határokat. A szó jó értelmében vett igazi Händel-pattern gyűjtemény e kellemes darab, melyben leginkább a mindennapi  szerzői profizmus tárul elénk.

    Hangversenyünk csúcsa mind technikai, mind érzelmi értelemben Händel sodró lendületű, fantasztikusan szerkesztett, kiapadhatatlan invencióiban szinte tobzódó, drámai hangvételű  Dixit Dominus c. darabja, melynek szövege a 110. zsoltár. Megszokott Händel – és mégsem. Messze több annál. Mindent ismerni vélünk a Szerzőtől – de ebben az expresszivitásban minden händeli, szokványos elem új fénysíkot nyer. Hihetetlen feszességgel megkomponált, a szólistákat és a kórust szinte egy mai televíziós tudósítás sebességével váltó (sokszor vágás-szerű rövidséggel), de mégis szilárd, kikezdhetetlen egységben kezelő, magával ragadó hatás-bomba. A száguldó, folytonos zenei áramláson lovagló ki-kirobbanó töredezettség, a kórus felkiáltásai, a drámai melléksíkok egysége borzongató pillanatokat teremt; a tételszünetek szinte meg sem akasztják a folyamatot. Velejéig barokk darabot hallunk ugyan, de nyugodtan állítható: ezzel a dinamizmussal szerzőnk érzetben – jóval tényleges beköszönte előtt – egy romantikus alkotót is ámulatba ejtő hangot üt meg. A darab végén egy elképesztő Ámen rajzolja újra a megszokottnak „hitt”, üzemszerűnek „vélt” Händel-képet, megmutatva: mire is képes Mesterünk – a Csajkovszkij által unalmasnak nevezett számozott basszusaival –, ha igazán megérinti a téma drámai ereje.

    Nem konzumkarácsonyt kínálunk ezen az estén, a szokásos plasztik angyalkákkal. Ha azonban a koncert után hazasétálva – remélhetőleg a havas debreceni utcákon – egyszer csak megjelenik a vivaldis Magnificat hűvös akkordjainak hidege, ha a hópelyhek kavargásában Händel nyaktörő dallamvezetései tűnnek elő, ha a fent süvöltő szélben a Dixit drámai lenyűgöző ereje sejlik fel – nos igen, akkor immár az Önök lelkében lesz e három remekmű, örökre. Mi is lehet koncertünk célja, ha nem ez?

    Our offer


    Sziasztok, megint én vagyok az, Guszti!

    Modest Mussorgsky BORIS GODUNOV Opera in four acts with a prologue, in Russian, with Hungarian, English, and Russian subtitles

    Ivan Menchell pergő, mély emberismeretről árulkodó vérbő komédiája sok-sok kacagás mellett megható, megrendítő pillanatokat kínál mindenkinek, aki valaha szeretett és szerették.

    Suggestions


    Carl Orff CARMINA BURANA Scenic cantata, in the original languages, with Hungarian and English surtitles

    Mesterien megírt brit komédia az 1980-as évek világával, igazi sztárszereposztásban! A Fórum Színház legújabb vígjátéka rólunk mesél, kacagtató helyzetekkel és…

    „Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad –…

    Warning! The basket time limit is about to expire!
    estimated time left:
    00:00

    item(s) in basket

    total:


    Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016