• Program


    Budapesti bemutató - Fekete hattyú • Szegedi Kortárs Balett

    Budapesti bemutató - Fekete hattyú • Szegedi Kortárs Balett

    A hattyúk tava alapeszméje a "jó győzelme a rossz, a fényé a sötétség fölött".

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: május 2. csütörtök, 19:00

    Csajkovszkij zenéjében Odette témája állandóan jelen van, újra és újra fölcsendül az egész előadás során. A sírás és könnyezés finom zenei árnyalatai végül reménysugárrá változnak, s a mű zárójelenetében, legyőzvén a rosszat, ujjongó és ünnepélyes hangvételre vált, hiszen azt éppen ő zúzta pozdorjává a maga életigenlésével. Ily módon ez a téma e problémának filozófiai általánosításává emelkedik.

    Előadásunkban a végkifejlet korántsem ilyen egyértelmű. 

    Már maga a helyszín sem mindennapos: Odette egy XIX. századi pszichiátria betege. Különös összecsengés ez, hiszen Csajkovszkij életére is rányomta bélyegét a félelemmel teli titkolózás, számtalanszor küzdött depresszióval, még a halált is megkísértve. Öngyógyításul, terápiás céllal írta ki magából az éteri Fehér és a szenvedélyes Fekete Hattyút, érzékeny, neurotikus lelke kivetüléseit. 

    A díszlet ennek a kettős nézőpontnak megfelelően, hol lelakott kórházi tér,  börtön, majd pillanatok alatt a mese szárnyalásának ijesztő, varázslatos terepe. Mindezt a különleges vetítési technika teszi lehetővé, mely a díszlet több síkjában is határolja, megrajzolja a teret.

    Az általunk megidézni vágyott kor egybeesik A hattyúk tava ősbemutatójának idejével (1877). A XIX. század második fele az elburjánzó elmegyógyintézetek, állati lelkek által “megszállt” betegek, a mentális betegségek kínzásokkal és egyéb furcsa módszerekkel történő kezelésének őrült időszaka. 

    Az előadás nézőpontja folyton változó: hol objektíven, kívülről tekintünk a történetre, hol hirtelen Odette egy látomásában vagyunk. Ezek a látomások vagy a sötét múltban őt ért sérülések, abúzusok, veszteségek – hol számára is öngyógyítóan, mint Csajkovszkijnál, egy elképzelt mesevilág. A fantázia szárnyalásának nem szabhat gátat a kórterem magánya. Odette képzelgéseiben hattyúkirálynő; bálban, palotában jár, ki-be sétál múltja, jelene és sosemlesz jövője között. Míg a klasszikus balettműben a hattyúlét a rabság metaforája – készülő előadásunkban a szabadságé, megváltódásé.

    A tánc-thrillerben felbukkanó alakok kettős kötődésűek: egyrészt leképezik az alapmű karaktereit (Odette, Odile, Siegfried, a Herceg anyja, Rothbart, Alexander, hattyúlányok), másrészt lakói vagy alkalmazottai a műintézménynek. A Herceg anyja – nálunk gyógyító apáca. Alexander – medikustárs, aki bár óvná barátját, fellépése hatástalan. Siegfried – a láncok és erőszak, a fizikai bántalmazás helyett a kedvességre és türelemre hangsúlyt fektető fiatal orvos, akibe Odette – épp e gesztusait félreértve – menthetetlenül beleszeret. Rothbart – az intézet vezetője, aki az évszázad népbetegségét, a skizofréniát vette célba; maroknyi gyógyszer, ágyhoz kötözés, hidegvizes-fejmosás áll gyógymódjai közt.

    Az ő kezeik közt vergődik Odette, akinek mostanra körvonalazódik skizofréniája, annak is a „személyiség szétesése” névre hallgató válfaja. Kórházi, vagy – ha tetszik – rabtársai a többi hat lány, kiknek jelmeze, a hosszú ujjú, madzagban végződő kényszerzubbony, mint megcsonkított hattyúszárnyak, az átváltozás állapotát rögzítik. Már nem ember, még nem hattyú. Már nem egészséges, még nem élőhalott. Rajtuk keresztül látjuk Odette sorsának minden lélekromboló percét. Egy ponton megjelenik a szabad külvilágból érkező fekete ruhás lány, a nagy rivális: Odile, aki Odette látomásaiban fekete hattyúként akadályozza szárnyalását, és el akarja szakítani álmai hercegétől, a fiatal orvostól. Később azonban kiderül, nem Odette státuszát gyengítő vetélytárs, hanem megbomlott elméjének terméke, megkettőződött személyiségének másik arca. Ők ketten – ugyanaz. Egy szép, kezdetben még valóságosan is szabad, sorsa ellen lázadó gyógyíthatatlan beteg, akit apja, Rothbart a legkétségbeesettebb eszközökkel próbált meg ép eszénél tartani, és akinek testi rabságának valósága helyett a látomások, a hallucinációk szabadsága lesz az otthona: a hattyúk tava.

    Odette: Miriam Munno / Diletta Savini
    Odilia: Diletta Ranuzzi / Letizia Melchiorre
    Siegfried: Francesco Totaro / Vincze Lotár
    Rothbart: Czár Gergely / Füzesi Csongor
    Nővér: Bocsi Petra / Nyeste Adrienn
    Alexander: Kiss Róbert
    Segédek: Füzesi Csongor / Czár Gergely, Vincze Lotár / Francesco Totaro
    Lányok, hattyúk: Nier Janka, Giordana Marzocchi, Desireé Bazzani, Diletta Savini / Miriam Munno,
     Letizia Melchiorre/Diletta Ranuzzi, Nyeste Adrienn/Bocsi Petra, Chiara Gionti

    Zene: Pjotr Iljics Csajkovszkij
    Fény: Szabó Dániel
    Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
    Díszlet koncepció: Juronics Tamás
    Díszlet terv, szcenika: Tóth Kázmér
    Animáció: Madarász János, Madarász Gergő
    Díszlet kivitelezés: Scabello
    Dramaturg: Szokolai Brigitta
    Asszisztens: Czár Gergely
    Koreográfia: Juronics Tamás, Czár Gergely és a Társulat
    Rendező: Juronics Tamás

    Ajánló


    Tavaly az Edinburgh Fringe Fesztiválon óriási kritikai és közönség sikert arató IMA újra látható a Müpa mellett felállított sátorban.

    Giuseppe Verdi RIGOLETTO Opera három felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016