• Podujatie


    Hubay Miklós: A zsenik iskolája - tragédia egy hangra - cellaszínházi előadás

    Hubay Miklós: A zsenik iskolája - tragédia egy hangra - cellaszínházi előadás

    A budapesti székhelyű Hubay Miklós – Elveszett Paradicsony Alapítvány felkérésére létrehozott 55 perces monodráma-jellegű stúdióelőadás elszakad a konvencionális színház megszokott formájától.

    Aktuálne podujatia



    Hubay Miklós:

    A ZSENIK ISKOLÁJA

    Tragédia egy hangra / cella-színház előadás

    „Hamlet: Dánia börtön.

    Rosencrantz: Úgy az egész világ is az.

    Hamlet: De még milyen! (...) Mert nincs a világon se jó se rossz, gondolkodás teszi azzá.   Nekem börtön.”

    (W. Shakespeare, Hamlet, II. felvonás)

    A budapesti székhelyű Hubay Miklós – Elveszett Paradicsony Alapítvány felkérésére létrehozott 55 perces monodráma-jellegű stúdióelőadás elszakad a konvencionális színház megszokott formájától. Az alkotói nevezték el cella-színház előadásnak, amely bár nélkülöz minden színpadtechnikai segítséget, mégsem egy oratórikus előadóest, hanem egy teljes értékű és mértékű színházi előadás. Nincsenek díszletek, nincs színpad, nincs hang- és nincs fénytechnika. Ebben az - Peter Brook által „üres térnek” nevezett – előadótérben semmi sincs ami a színészt a nézőtől elválasztaná. Össze vannak zárva, ezért együtt kell lélegezniük és együtt kell érezniük. A színész testközelben, önmagát teljesen kiszolgáltatva és feladva, csupán az előadóművészetének a szuggesztív erejében bízva próbálja megvalósítani a „megváltó mutatványt”: ott és akkor, mindenki szeme láttára kelti életre, „szüli meg” a Hubay Miklós által egykor megálmodott szerepet, a Rab alakját. A születés azonnali indulást jelent az elkerülhetetlen halál irányába, amelynek tragédiáját csak a Játék alkímiája változtathat át egyfajta groteszk komédiává, egy abszurd módon örökké ismétlődő, önmagába visszatérő és mindig újrakezdődő halhatatlansággá. Fizikai síkon, ezek a Hubay-féle „játékok életre-halálra” akciók, a színészt a nézővel egy közös cellába zárja az előadás idejére, de mivel a szerző esetében soha semmi sem egysíkú, metafizikus szinten, lehet, hogy a Rab bomlott elméjében bolyongunk, vagy akár a pokolban, „melyből nem tér meg utazó”.

    Hubay eredetileg Sinkovits Imre számára írta ezt a drámát, és a nagy színész, aki rögtön beleszeretett ebbe a színműbe és a Rab szerepébe, meg is tanulta, és éveken át csiszolgatta magában a szerepet, időnként spontán előadott részletekkel szórakoztatva a baráti körét. Viszont az, hogy színpadon állva, közönség előtt is eljátszhassa ezt a szerepet, Sinkovitsnak soha nem adatott meg, mivel a szerző  évtizedekig a kommunista rendszer tiltólistáján szerepelt.

    Hubay Miklós: „Érezte, hogy ez a darab az övé, de haláláig nem volt módja eljátszani. A zsenik iskolája olyan, mint egy monológ, bár én azzal az igénnyel írtam, mint egy három- vagy ötfelvonásos tragédiát. Ezek azok a körülmények, ami miatt azt mondhatom, hogy ebben a darabban benne van az életem… A drámaírónak az élete egy olyan korban, amikor nem kerülhet színpadra.”

    A Rab szerepében: Fogarasi Szép Alpár (a Kolozsvári Állami Magyar Színház művésze)

    Az előadás alkotói és létrehozói:

    Fogarasi Szép Alpár színművész és K. Kovács István teatrológus

    Tipy


    Békés Dénes, a harmincas éveiben járó, sikeres nőgyógyász véletlenül bezárja magát a rendelőjébe. Ezzel kezdődnek a problémák. Vagy nem, talán…

    requiem a szerelemért Bemuató: 2025. Október 10. A Szegedi Kortárs Balett és a Müpa közös produkciója

    Barátság, bátorság, szeretet – az igazi varázslat.

    Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
    odhadovaný zostávajúci čas:
    00:00

    položka/y v košíku

    celkom:


    Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016