• Program


    Nagyzenekari koncert: Ravel, Dohnányi, Mendelssohn
    2

    Nagyzenekari koncert: Ravel, Dohnányi, Mendelssohn

    Ravel a háborúban elhunyt barátainak állít emléket, Dohnányi megvillantja a komolyzenész gyermekien vidám oldalát, Mendelssohn szimfóniával ünnepli a reformációt – izgalmas történetek húzódnak meg a műsorra tűzött zenék mögött.  több

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2024. március 2. szombat, 15:30

    Műsor:

    MAURICE RAVEL: COUPERIN SÍRJA

    DOHNÁNYI ERNŐ: VÁLTOZATOK EGY GYERMEKDALRA, OP. 25

    SZÜNET

    FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY: 5. (D-DÚR, „REFORMÁCIÓ”) SZIMFÓNIA, OP. 107

     

    Ravel a háborúban elhunyt barátainak állít emléket, Dohnányi megvillantja a komolyzenész gyermekien vidám oldalát, Mendelssohn szimfóniával ünnepli a reformációt – izgalmas történetek húzódnak meg a műsorra tűzött zenék mögött. A koncertet a Melbourne-től Los Angelesig a legnagyobb együttesek vezető karmestereként működő spanyol Jaime Martín dirigálja, akinek a The Telegraph kritikusa szerint „a zene iránti ragályos lelkesedése zenekarhoz és közönséghez egyaránt utat talál”. Ravel szvitje, a barokk billentyűs zene előtt tisztelgő Couperin sírja után Dohnányi zenei poénokkal teli parafrázisa következik a Hull a pelyhes kezdetű dalra. A szólót a világ egyik legfoglalkoztatottabb zongoristája, a Kossuth-díjas Várjon Dénes játssza. A szünet után a huszonegy éves Mendelssohn nagyszabású Reformáció szimfóniája szólal meg.

    A Couperin sírjában Ravel ötvözi az újszerű hangzásokat a francia barokk aprólékossággal. A tételek nemcsak a zeneszerző François Couperinnek és rajta keresztül a teljes francia barokk billentyűs zenének, de az első világháborúban elvesztett barátoknak is emléket állítanak. Katonának állt közeli ismerősök, köztük egy gránáttal megölt testvérpár előtt tiszteleg a szerző. A darab hangulata inkább nosztalgikus, semmint gyászos. Az eredetileg zongorára írt mű komponálása során Ravel azonnal zenekari hangszíneket is hallott, mindenekelőtt oboát, amely az egyik főszereplője lett a meghangszerelt változatnak. Az örvénylő prelúdiumot altatószerű forlane, nyugodt menüett és megrendítő rigaudon követi.

    „A humor barátainak örömére, másoknak bosszúságára” – áll Dohnányi Ernő gyermekdalra írt változatainak kottáján. Az 1914-ben készült zongoraversenyszerű mű szinte wagneri mélységű, hosszú és ünnepélyes zenekari bevezetéssel indul. A zongora belépése a szerző legnagyobb zenei tréfája, hiszen a szólista a Hull a pelyhes fehér hó gyermekien egyszerű témájával válaszol a monumentális hangzásra. A humor mellett bravúros hangszerelést, izgalmas harmóniákat és sokszínű stílusparódiákat is hallunk. Dohnányi tizenegy variációt – köztük keringőt, indulót és korált –, valamint egy szövevényes, fúgaszerű finálét kever ki a gyermekdal hangjaiból.

    Felix Mendelssohn hétévesen, megkeresztelésekor kapta a Bartholdy nevet. Mindig közel állt hozzá a protestantizmus, szenvedéllyel tanulmányozta Bach egyházi műveit. 1830-ban, az Ágostai hitvallás 300. évfordulója alkalmából nagyszabású ünnepséget terveztek, amelyre Mendelssohn liturgikus kórusmű helyett egy tisztán hangszeres szimfóniát álmodott meg. Az ünnepség elmaradt, de a mű elkészült. A nyitótétel lassú bevezetését a „drezdai ámennek” nevezett hathangos motívum határozza meg, majd beethoveni erejű gyors szakasz következik. Az élénk scherzo és az imára vagy áriára emlékeztető lassú tétel után szünet nélkül szólal meg a finálé, amely a híres korál, az Ein feste Burg hangjaira épül. A szimfónia e lutheri hangok diadalával zárul.

    Ajánlatunk


    Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék - nagyon is emberi tulajdonságokkal felruházott - macskái. Eltáncolják és eldalolják életüket.

    Verdi huszonhét évesen elhatározta: soha többé nem ír operát. Szakmai és magánéleti mélyponton volt: A pünkösdi királyság megbukott, majd eltemette két kisgyermekét és végül feleségét is. Ebben az időszakban ügynöke rábeszélésére volt hajlandó csak elolvasni a Nabuccót. 1842 tavaszán már egész Milánó a „Va, pensiero...”-t dúdolta. Az opera középpontjában egy történelmi korszakváltás áll: megváltoznak az értékrendek.

    Ajánló


    Eros Ramazzotti újra Budapesten! Az olasz popzene világsztárja 2026. április 19-én az MVM Dome színpadán ad felejthetetlen koncertet. A Cose…

    Vincenzo Bellini operájának hősnője tudtán kívül nyaktörő magasságban egyensúlyoz, míg e főszerep megformálója okvetlenül tudatában van annak, hogy a bel…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016