• Program


    Összezárva
    6

    Összezárva

    "Összezárva"
    2022. 06. 02. 19.00
    Az Összezárva című kortárs dráma két idős hölgy (Viola – szerepében Oszvald Marika– és Paula – szerepében Fodor Zsóka) nyugdíjas otthonban töltött napjait mutatja be..

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: június 2. csütörtök, 19:00

    Az Összezárva című dráma két idős hölgy (Viola – szerepében Oszvald Marika – és Paula – szerepében Fodor Zsóka) nyugdíjasotthonban töltött napjait mutatja be... Bár a mű egyetlen helyszínen játszódik, mégis egy hatalmas utazásnak lehetnek tanúi a nézők: utazás a múltba, az emlékek világába. Két kortárs szerző, Csík Csaba és Csontos Orsolya első munkáját láthatjuk a színpadon.

     

    A két idős(ödő) hölgy karakterére épülő mű nem új az irodalmi életben. Felidézheti Petelei István A könyörülő asszony című századfordulós novelláját (1897), amelyben szintén fontossá válik a múlt, a bűntudat, a gondoskodás, a könyörületesség, és a dráma szerkezetéhez hasonlóan fordulattal zárul. Örkény István Macskajáték című kisregényéből/drámájából (1963/1969) vagy Pierre Notte Két néni, ha megindul című művéből (2009) is ismerős lehet a színpadon lévő, a darab pilléreit jelentő két idősödő hölgy. Ahogy Örkény fogalmazott a Macskajáték-kal kapcsolatban: „Mindnyájan akarunk egymástól valamit. Csak az öregektől nem akar már senki semmit”. Ez a gondolat összeköthető az Összezárva című darabbal, hiszen egyrészt egy nyugdíjasotthon adja a dráma helyszínét, másrészt olyan karaktereket ismerünk meg, akik igenis akarnak még valamit az élettől, egymástól, önmaguktól. Szórakozást? Társas kapcsolatot? Önfeledtséget? Megtisztulást? Felszabadulást? Megbocsátást?

     

    A darabban jól elhelyezett előreutalásokkal találkozhatunk, amelyek az előadás végére a helyükre kerülnek: pl. névtelen levél, elcsábított férj, elvesztett gyermek, huhogó (szellemet játszó) Paula. A darab végig megadja a néző számára a „megfejtéshez” szükséges kulcsokat.

    Nemcsak a darabon belüli előreutalások, hanem a cselekmény idejét megelőző időkre való visszautalások is arányosan helyezkednek el a műben. A múlt a két karakter beszélgetéseiből és visszaemlékezéseiből tárul fel (ezt a fényjáték is erősíti), ezzel megidézve azt az ibseni (vagy szophoklészi) hagyományt (analitikus dráma), amely a ténylegesen látott események és a jelen viszonyai mellé a múltban lejátszódott eseményeket állítja, és teszi a múltat a jelen viszonyait meghatározó és mozgató erővé.

     

    Jól játszott a darab a fény-árnyék hatásokkal. A múltidézés jelzése mellett a sötétben való elbotlás, elesés, a szobát bevilágító lámpa ki-kialvása felidézi az irodalmi művekből jól ismert látás-vakság toposzt, amely a szó szoros értelmében vett látást kapcsolja össze a tisztánlátással (a múlt vagy önmagunk megismerésével). A fények (rózsaszín és kék) jól mutatták a két karakter eltérő jellemvonásait. A villámlás és a dörgés a két karakter konfliktusára, illetve a belső, lelki eredetű viharokra is utalt.

     

    A fény- és hangeffektek mellett a két karakter neve is jellemábrázoló lehet, hiszen a két név jelentése a két karakter főbb vonásait is sejteti. A Paula név jelentése: ‘alázatos’, „Rendkívül fontos számára, hogy mit gondolnak róla mások, ezért kínosan ügyel a külsőségekre, és igyekszik mindig mindenkinek megfelelni. Ez egyrészt előreviszi a karrierjében, másrészt megkeseríti a magánéletét, így jobban oda kellene figyelnie, hogy őt mi teszi boldoggá, csak így lehet kiegyensúlyozott az élete” (https://www.nevnaplo.hu/paula-nevnap/). A Viola latin eredetű név, „Kifinomult szépérzékkel rendelkezik, a rosszban a jót, a csúnyában a szépet keresi” (https://nevnaplap.hu/viola-nevnap-eredete-es-jelentese/). Míg a darab Paulája a szabályokat követi, többnyire szigorú és zsémbes személyiség, addig Viola vidám, élettel teli alak – és ezt ruhájuk színe is jelzi.

     

    A darab alcíme Keserédes komédia. Az előadás mindkét felvonásán végighúzódik a humor, és az utalásoknak köszönhetően érezhetővé válik a feszültség és a mélyben lappangó tragédia is. Talán az első felvonásban rejlő komikumlehetőségek még jobb kihasználásával, egy-egy harsányabb, humorosabb részlettel markánsabbá tehető a különbség, jobban „utaztatható” a néző a komikum felől a tragikum felé.

     

    A darab anélkül, hogy didaktikussá válna, vagy hogy tanítani szeretne, olyan témákat érint, mint bűntudat, lelkiismeret-furdalás, a múlttal való szembenézés, az egymáshoz való viszony. Kifejezetten szép az a jelenet, amikor Paula az illemszabályokat magyarázza Violának, míg utána Viola táncolni tanítja Paulát. A jelenetben benne rejlik az a szép üzenet is, hogy bármikor bárkitől tanulhatunk, és tanárból is válhat tanítvány, tanítványból tanár. Ott van a jelenetben az odafigyelés, a kölcsönösség értéke.

     

    A néző a darab folyamán azt érezheti, mintha Paula karaktere nem lenne „egységes” (néha játékos, máskor szigorú, kioktató, esetleg gőgös). Erre azonban több választ is találhatunk az előadás különböző pontjain. Egyrészt a darab ad egy lehetséges választ, amelyet Viola mond ki: a „nem egységes” karakter a hangulatváltásokból fakadhat, amelyek Paula betegségéből adódnak. Másrészt a darab vége a történetet Viola elméjébe helyezi, így Paula alakja nem mássá válik, mint egy emlékekből, bűntudatból és belső démonokból felépülő, azaz egy Viola által elképzelt, megkonstruált jellemmé.

     

    Ezzel a bravúros zárlattal a mű címe is több értelmezést tesz lehetővé. Összezárva: két különböző habitusú, szemléletű, világlátású hölgy, akik megpróbálnak kezdeni valamit a nem kívánt helyzettel: azzal, hogy szobatársak lettek. Összezárva: a saját gondolatoktól, emlékektől, rémképektől, sőt a bűntudattól, lelkiismeret-furdalástól való menekülés lehetetlensége, annak felismerése, hogy a múlt árnyai mindig mindenhová elkísérnek minket. Ahogy Arany János Ágnes asszonya (1853) sem kaphat külső bűnbocsánatot, feloldozást (bár a bírák felmentik, büntetése örökkévaló, hiszen az saját, szűnni nem tudó bűntudatából táplálkozik), úgy Viola is csak saját magában, a múltjával és önmagával való szembenézést követően lelhet békét. A darab címe reflektál napjaink aktualitására, a járványhelyzetre, az egymással való összezártság élményére is.

     

    Ajánlatunk


    A nagyszabású musicalt – amelyben a Halál lép elő főszereplővé, alakját pedig a valódi Sissi által írt versek ihlették – az egyik legnépszerűbb zenés színházi darabként tartják számon; 1992 óta hódít töretlen sikerrel.

    A kiváló szoprán ezúttal az évad művészeként lép a Müpa közönsége elé, barokk művek - Purcell-, Vivaldi- és Händel-áriák - megszólaltatójaként. Partnere a nemzetközi historikus régizenei előadópraxis egyik legünnepeltebb együttese, az Europa Galante, amelynek koncertmestere és dirigense, Fabio Biondi szólistaként is világszerte nagy elismerést arat produkcióival.

    Az Émile Ajar (Romain Gary) regénye alapján készülő bábszínházi adaptáció, a két főszereplő közös múltját idézi fel a jelenben. Egy közös mesélés, képekbe fogalmazott párbeszéd, gondolkodás arról, hogyan kötnek össze a közös történeteink.

    Ajánló


    Hazánk egyik legnagyobb hagyománnyal rendelkező és egyben legnépszerűbb kulturális rendezvényének központi eleme az augusztus 20-i karneváli felvonulás, amely keretében a…

    Az országosan teret hódító nagy sikerű beszélgető-est sorozat Balatonfüreden! Első vendégünk Sebestyén Balázs!

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!




    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016