• Program


    A bécsi iskola 2.
    3

    A bécsi iskola 2.

    Műsor: Haydn 59. (A-dúr, „Tűz“) szimfónia / Mozart: Esz-dúr kürtverseny, KV. 447 / Mozart 25. („Kis”, g-moll) szimfónia, KV. 183
    Közreműködik: Kállai Tibor – kürt / Kodály Filharmonikusok művészei
    Vezényel: Bényi Tibor

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2023. április 6. csütörtök, 19:00

    Az A-dúr hangnemű ún. Tűz-szimfónia 59. sorszáma ellenére Haydn viszonylag korai műve, amelyet szerzője az Esterházy Miklós szolgálatában töltött időszakában komponált,  feltételezhetően az 1760-as évek közepén, vagy végén. Mint sok más Haydn szimfóniáihoz fűzött becenév, ez az elnevezés sem a zeneszerzőtől származik. Sokáig úgy gondolták, hogy a cím a kompozíció tüzes jellegére utal, különösen a meglehetősen szokatlanul temperamentumos első tételre, vagy a szintén energikus fináléra. Valószínűbb azonban, hogy az elnevezés onnan eredeztethető, hogy a szimfónia egyes tételeit G.Fr.Wilhelm Großmann Die Feuersbrunst (A tűzvész) című színdarabjának kísérőzenéjeként használták, amelyet Eszterházán adtak elő. A Presto tempójelzésű nyitótétel izgatottan kezdődik, majd hirtelen oktávnyit ereszkedik és ellazul. A kísérő szólamok nyolcadainak zakatolását időnként a hegedűk triolás menetei váltják fel.  A tétel végén a zene hirtelen megáll, majd lágy, függönyfelhúzásra emlékeztető gesztussal zárul a tétel. A következő, vonósokon megszólaló Andante karakterében inkább allegretto jellegű. Meglepetéssel szolgálnak a második részben váratlanul megjelenő fúvósok (oboák és kürtök), mert ezáltal egycsapásra szimfonikus jelleget ölt a hangzás. A soron következő Menüett szokatlansága, hogy középrészét ezúttal a vonósok uralják. Az Allegro assai feliratú zárótétel meglepetése pedig a kíséret nélküli fúvósok szignáljában rejlik, melyet aztán a zenekar néhol imitáló, máskor repetáló jellegű irama követ. Mozart általában bőkezű volt tehetséges muzsikus barátaival, mert az arra érdemeseket remekművekkel ajándékozta meg. Ahogyan Anton Stadler nélkül nem születettek volna meg a világszép klarinétművek, ugyanúgy áll a kürtkompozíciók hátterében Joseph Leutgeb. A kitűnő muzsikust – aki birtokában volt a korabeli natur-kürtökön lehetséges összes technikai megoldásnak – szoros barátság fűzte a zeneszerzőhöz. Érthető tehát, hogy valamennyi Mozart kürtkompozíció ajánlása Leutgebnek szól. A kézirat szerint a versenymű 1783-ban készült, bár lehetséges, hogy befejezése későbbre tolódott. Hangszerelése különösen érdekes, mert a vonósok mellett csak klarinétokat és fagottokat tartalmaz, egyfajta tömörséget adva ezzel a kíséretnek. Három tétele (I. Allegro, II. Romance-Larghetto, III. Allegro) remek alkalmat kínál a szólista számára éneklő és virtuóz készségeinek bizonyítására is.

    Mozart szimfóniáinak sorában a két g-moll hangnemben született kompozíció különös jelentőséggel bír, annak ellenére, hogy keletkezésüket mintegy mintegy tizenöt év választja el. Míg a késői „nagy” g-moll szimfónia – az Esz-dúr, és a C-dúr Jupiter szimfóniával együtt  – az életmű koronáit jelentik, addig a „kis” g-moll darab a tizenhét éves zseni megragadóan szenvedélyes megnyilatkozása. Mozart esetében a g-moll tonalitás a szomorúság, a tragikum kifejezője, elég, ha a Varázsfuvola híres Pamina áriájára, vagy a g-moll vonósötösre utalunk. A kompozíció a „Sturm und Drang” felvilágosult életérzésének is jellegzetes megnyilvánulása. Nyitótételét (Allegro con brio) zaklatott szinkópák indítják, melyek majd a Don Giovanni nyitányának kezdetén térnek vissza. Komor színek uralják a tételt, melyben a kidolgozás és a kóda különös jelentőséget bír. A lassú tétel békés hangulatát a  fagottok és a vonósok dialógusa indítja, mely a prímhegedűk álomszerű motívumával halad tovább.  A Menüett meglepetése a trió részben következik be, melyet derűs G-dúrba váltva fúvós szextett szólaltat meg, a vonósok közreműködése nélkül. A finálé szenvedélyes irammal idézi vissza a Menüett motivikáját, aztán végül rövid, nyolc ütemnyi kóda zárja Mozart szimfóniáját.

    – baljos –

    Ajánlatunk


    19:00 Kapunyitás 20:00 Beton.Hofi 22:00 Krúbi Beton.Hofi Rap Artist Krúbi háromszoros Fonogram-díjas énekes, rapper, zeneszerző, szövegíró. Első dalában, a 2017 nyár elején megjelent PestiEst-ben csak úgy sorjáznak a tabutémák, ám a kifejezetten harcos kiállása, a teljesen újszerű rímképlet és a hitelesség azonnal feltűnést keltett. A bemutatkozó nagylemezén (Nehézlábérzés, 2018) Krúbi teljes fegyverzetében jelenik meg: erőteljes politizálás, szexualitás, celebek bírálata, tabudöntögető témák. A 2019-es Zárolás feloldva EP dalait a gyors befutás hátulütői, az agresszíven nyomuló rajongók, a tolakodó nők, az eredményt váró menedzserek népesítik be. A korábbinál egységesebb, komorabb hangvételű második album után 2020 augusztusától Krúbi szívizomgyulladás miatt csaknem tíz hónapig nem állt színpadra, de 2021 nyarán újra nagy sikerrel zenélt. A betegségéről szóló csaknem kilenc perces Szív című dal hamar népszerű lett. Legutóbbi, III. Krúbi című albumát éppen 29. születésnapján, 2023. november 17-én dobta piacra, többek között a Ganxsta Zolee tehet mindenről című szerzeménnyel. A korong dalait 2024 januárjában a Papp László Sportarénában tartott nagyszabású koncertjén hallgathatták meg élőben a rajongói. Beton.Hofi szabályosan berobbant a hazai újhullámos hiphop világába. A 2021 júniusában megjelent első, ‘comic sins’ c. mixtape óriási kritikai és közönség sikert aratott, a 2022-ben kiadott ‘Playbánia’ megjelenését követően, pedig egyértelművé vált, hogy Beton.Hofi az elkövetkezendő évek meghatározó könnyűzenei előadója lesz. Egyedi hangzásvilágával, (ön)reflektív dalszövegeivel, hipnotikus színpadi jelenlétével, humorával és lelkes, magukat ‘Citromale Gang’ néven aposztrofáló rajongói bázisával gyorsan, mindössze 2 év alatt bebiztosította helyét a klubok és fesztiválok nagyszínpadain, hogy aztán 2023-ban már a telt-házas Budapest Parkban lépjen fel. 2022-ben a ‘comic sins’-ért, 2023-ban pedig a Playbánia albumért Fonogram díjat nyert az év hazai rap vagy hip-hop albuma/ hangfelvétele kategóriában, Hundred Sins-el közös Bagira c. dala, pedig a 3. legtöbbet játszott magyar dal lett valaha Spotifyon. A trilógiát záró “0” c. 20 dalos lemeze 2024 tavaszán jelent meg. A lemezt áprilisban, első “aréna showján” az MVM Dome-ban mutatja be. Super Early Bird: 6500 Ft (korlátozott darabszámban) Early Bird: 7500 Ft (korlátozott darabszámban) Standard: 8500 Ft VIP: 12000 Ft (korlátozott darabszámban) VIP jegy tartalma: gyors belépés a VIP bejáraton keresztül, a koncertet közvetlenül a színpad előtt egy elkülönített nézőtéri helyről élvezheted, egyedi VIP pass és karszalag, welcome drink

    Fellegi Anna - ének Budapesti Akadémiai Kórustrásaság (karigazgató: Balassa Ildikó) ARLtistic Dance Company (koreográfus: Albert Réka Lilla) Budafoki Dohnányi Zenekar vezényel: Guido Mancusi

    Ajánló


    Az előadás ízelítőt ad a harmincas évek diktatúrájából az egyes emberek sorsán keresztül. A sztálini diktatúrában a Sátánhoz is jobb…

    „Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad –…

    Ünnepeljétek velünk az idén 10 éve megújult Várkert Bazár jubileumi kulturális évadát a május 31-től június 2-ig tartó VárkertFeszt művészeti…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016