• Program


    Barokk mesterek 1.
    4

    Barokk mesterek 1.

    Közreműködik: Alexáné Kardos Ildikó – hegedű / Kodály Filharmonikusok
    Zongorán és csembalón közreműködik: Somogyi-Tóth Dániel
    Vezényel: Bényi Tibor

    Nincs aktuális előadás

    Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

    Utolsó előadás dátuma: 2023. április 28. péntek, 19:00

    Műsor:

    Telemann: Vízizene („Hamburgi apály és dagály”), TWV 55:C3
    Bach: d-moll zongoraverseny, BWV 1052
    Vivaldi: „Dorilla in tempe” sinfonia, RV 709
    Vivaldi: „A négy évszak" – E-dúr hegedűverseny („A tavasz") RV 269
    Vivaldi: g-moll concerto, RV 156
    Vivaldi: d-moll concerto, RV 127

    Közreműködik: Alexáné Kardos Ildikó – hegedű / Kodály Filharmonikusok
    Zongorán és csembalón közreműködik: Somogyi-Tóth Dániel

    Vezényel: Bényi Tibor

    A német barokk zene említésekor szinte mindenkinek Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel művészete jut elsőként eszébe, noha akkoriban Georg Philipp Telemann (1681–1767) volt a legnépszerűbb komponista. A Bach családdal közeli kapcsolatban álló sokoldalú mester életének nyolcvanhat éve alatt több művet komponált, mint a két zseniális kortársa együttvéve. Telemann zenekari szvitjeit - melyekből több, mint százat komponált - joggal tekinthetjük a programzene műfaj korai példáinak. Telemann Vízizene (Hamburgi apály és dagály) című művét a hamburgi Admiralitás-Kollégium alapításának századik évfordulója alkalmából 1723 tavaszán rendezett ünnepségekre komponálta. Tíz változatos tételében az antik mitológia világából idézett figurák segítségével ábrázolja a tenger különböző hangulatait. Pompás, francia stílusú nyitánya után az alvó, majd ébredő Thetis, a tenger istennője jelenik meg egy Sarabande és egy Bourrée tételben. Neptunusznak, a tengerek és óceánok urának szerelmes hangulatát egy szelíd Loure idézi. A vízi nimfák, azaz najádok egy könnyed Gavotte-ban jelennek meg, Triton – Neptun fia – egy vidám Harlequinade-ban lép elénk. A szelek urával, Aeolusszal ábrázolja Telemann a viharos óceánt, melyet a nyugati szél istene, Zephir csendesít le. Az utolsó két tétel visszavisz Hamburgba, Gigue-gel ábrázolva az apály és dagály váltakozását, majd az utolsóként a rakparti kocsmában mulatozó tengerészek tánca, a Canarie szólal meg.

    Bach billentyűs szóló versenyműveiből hetet tartunk számon, ezek közül néhánynak a eredetisége nem egyértelmű. Közéjük tartozik a népszerű d-moll concerto is, melyről elterjedt az vélekedés, hogy egy elveszett, hegedűre írt versenymű átirata. A legfrissebb kutatások viszont arra a következtetésre jutottak, hogy a darab eredeti formája egy orgonaverseny, amelyet Bach lipcsei tartózkodásának első éveiben komponált. Érdekesség az is, hogy a darab hasonlóságot mutat Vivaldi Grosso Mogul concertójával (RV 208), amit meg sokáig Bach művének tartottak. Ezektől a körülményektől függetlenül a versenymű tömör szerkesztésével, melodikus gazdagságával és a szólóhangszer számára kínált lehetőségeivel a barokk irodalom egyik legnagyszerűbb alkotása. Szerkezete Allegro-Adagio-Allegro, a kísértetet vonószenekar és continuo látja el.

    A Dorilla in Tempe című Vivaldi pasticcio-opera nyitánya (korabeli szóhasználattal sinfonia) tulajdonképpen a műsorban utána következő népszerű Tavasz-concerto felvezetését szolgálja. Az 1726 őszén Velencében színre vitt háromfelvonásos darab gyors-lassú-gyors szerkezetű bevezetésének utolsó tagja ugyanis hangról hangra megegyezik a hegedűverseny első tételének főtémájával. (Hangneme viszont C-dúr helyett E-dúr.) A Tavasz melléknevet viselő hegedűverseny a Négy évszak című ciklus nyitódarabja. A sorozat valamennyi évszakához szonettek tartoznak, melyeket Vivaldi illesztett eléjük. Az első tétel a tavasz ébredését festi, madárhangokkal és a távoli mennydörgés érzékeltetésével. A középső tétel a susogó lombok alatt pihenő pásztor békés álmát festi, miközben őt hűséges kutyája őrzi. A zárótétel siciliano ritmusú pásztortáncának zenére még a nimfák is táncot lejtenek.  A műsort befejező két concerto, - a g-moll (RV 156) és a d-moll (RV 127) - az ún. ripieno concertók körébe tartoznak. Ez a kifejezés arra utal, hogy partitúrájuk szólóhangszert nem tartalmaz. Talán épp azáltal válnak érdekessé, hogy nincs bennük rendkívüli elem, a tipikus háromtételes Vivaldi zenekari concertók iskolapéldái. A nagy velencei mester sokszínű műveit hallgatva, bátran megkérdőjelezhetjük Stravinsky szavait, aki szerint “Vivaldi négyszázszor írta meg ugyanazt a versenyművet.

    – baljos –

    Ajánlatunk


    Minden idők egyik legkedveltebb romantikus története, az ikonikus film sikeréhez méltó, musicalként születik újjá a Madách Színház színpadán.

    Fadinard esküvőre készül, de a lova megeszi egy katona szeretőjének szalmakalapját. Hogy a tomboló katona ne verje szét a lakását és a lagziját, Fadinard kénytelen beszerezni egy ugyanolyan kalapot, miközben menyasszonyt, apóst, násznépet kell percenként leszerelnie. Kortalan francia csúcsbohózat.

    Ajánló


    „Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad –…

    Frank Wildhorn musicalje és Homonnay Zsolt rendezése a nő örök, csábító szenvedélyességét, a férfi és a nő ösztönös és csillapíthatatlan…

    A Hagyományok Háza állandó táncháza, melyet 19-21 óráig tánctanítás előz meg. A tánctanításnak és a táncháznak a Hagyományok Háza Átriuma…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016