• Program


    Aktuális előadások





    Az, hogy Voltaire Candide-jával kívánok foglalkozni, az optimizmus szóhoz kapcsolódik. Ahhoz a lenyűgöző szóhoz, amely ma már inkább gúny tárgya lett, vagy épp gyengeségként kezelik. Lényege mintha visszahúzódott volna a valóságtól való félelem miatt.
    Mit jelent ma optimistának lenni? Egyáltalán lehetséges még? Lehet-e ma jobbat remélni?

    Ezért illesztettem a címbe még egy szót, amely manapság nagyon is ismerős: a radikalizmus.
    Ez a Candide egy egyszerű optimista - ez a Candide radikális optimista.
    Innen ered a darab címe: Candide avagy a radikális optimizmus.

    A regény végén egy fantasztikus társaság gyűlik össze Isztambulban: Candide - az optimista diák, Pangloss - a professzor, Martin - a manicheus, Paquette - a prostituált, Cacambo - a latin-amerikai vándor, Kunigunda - a vesztfáliai bárónő és egy öregasszony, akinek a fenekéből hiányzik a fele. Ők szembenéznek a nagy kérdéssel: mit keres az ember a világban, és mi az ő létezésének értelme?
    Ekkor egy bölcs mufti így felel nekik: „Ez nem a ti dolgotok.”
    És ők munkához látnak a kertjükben.

    Ma az optimizmus betegségnek számít, és a kertben való munkálkodás annyit tesz, mint homokba dugni a fejünket. Éppen ezért érdekes megnézni, hogyan tudja egy mai Candide elmesélni ezt a történetet.

    Nietzsche A tragédia születése című művében ezt írja:

    "E tekintetben a dionüszoszi ember Hamlethez hasonlít: mindketten bepillantottak a dolgok lényegébe, láttak és megismertek, és a tudás elundorítja őket a cselekvéstől; mert tetteik a dolgok örök lényegén mit sem változtathatnak, nevetségesnek vagy szégyenletesnek érzik, amit elvárnak tőlük, azt, hogy a kizökkent világot ismét helyretolják. A tudás a cselekvés gyilkosa, aki cselekszik, illúziók fátylába kell burkolóznia - ez a hamleti tanítás, s nem a holmi álmatag Mafla Jánosról szőtt olcsó bölcselkedés, aki a túl sok töprengés, mintegy a lehetőségek sokasága miatt nem jut el a cselekvésig; dehogy a törprengés, dehogy! az igazi tudás, az iszonyatos valóba nyert betekintés nyomja el a cselekvés minden indítékát." (ford. Kertész Imre)

    Nietzsche szerint ebből a helyzetből csak két kiút létezik: a szublimáció és a komédia.
    A szublimáció művészi tevékenység, a művészet pedig a megváltó angyal, a gyógyító erő, a borzalom művészi megszelídítése. Az energiák újrafókuszálása, a negatív megoldások pozitívakkal való helyettesítése; az egyén eltávolodik önmagától, és esztétikai aktusként szemléli saját létezését (mint egy zenész, rendező, író, festő).
    A komédia pedig a képtelenség undorának művészi levezetése. Teremtő őrület. Always look on the bright side of life!

    A szublimáció és a komédia között meséljük el Candide - a radikális optimizmus történetét.

    Alekszandar Popovszki

    Ajánló


    éretlen komédia Ifj. Vidnyánszky Attila és Németh Nikolett szövege, valamint a társulat improvizációi alapján

    Wolfgang Amadeus Mozart FIGARO LAKODALMA Vígopera két részben olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal

    Alen Menken, Stephen Schwartz és Peter Parnell varázslatosmusicalje Victor Hugo ikonikus regényéből, a Disney rajzfilmje alapján készült. A darab érzékenyen…

    Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
    becsült lejárati idő:
    00:00

    tétel a kosárban

    összesen:


    Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016