A Dahomey királyságot a XVII. században alapították Nyugat-Afrikában, majd a XIX. században francia gyarmattá vált. A megszálló csapatok Párizsba vitték a királyi kincseket, amelyekből 2021-ben huszonhat visszakerült eredeti hazájába, a benini Cotonouba. A tárgyak között szerepelt a helyiek számára komoly jelentőséggel bíró Ghezo király, Glele oroszlánember, Behanzin cápaember, illetve Bochio védőszobrai is. 2022-ben három hónapon át látogathatta az elnöki palotában rendezett kiállítást a publikum. A javak korábbi elvétele és visszakerülése heves diskurzust indított az állampolgárok identitásáról. Mi a franciául anyanyelvi szinten beszélő, nyugati kultúrán nevelkedettek valódi nemzete? Kit illetnek meg a kincsek? Valóban lehet örülni annak, hogy ennyi évtized után visszakerültek, és ha igen, miért csak a műtárgyvagyon töredékét kapták vissza?
Mati Diop formabontó és elgondolkodtató dokumentumfilmje, a Dahomey – Kik vagyunk? 2024-ben elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét. A francia rendezőnő öntudattal felruházva a szobrokat, sajátos narrációs formát alkalmazva szembesíti a nézőket olyan kérdésekkel, amelyek sokkal univerzálisabbak annál, mint az elsőre tűnik.
Díjak: Berlini Nemzetközi Filmfesztivál: Arany Medve-díj
A világ egyik leghíresebb Grimm-meséjéből készült táncjáték a budapesti ősbemutató óta nemcsak itthon, hanem külföldön is hatalmas népszerűségre tett szert, az elmúlt 20 évben három kontinenst meghódítva bejárta a világot.
Franco Zeffirelli Bohémélet-rendezése 1981 óta New York kedvence, s ez a megejtően lírai, átütően fiatalos és lenyűgözően hatásos produkció immáron negyedszer szerepel a világközvetítések programján.
Vincenzo Bellini utolsó operája a bel canto valóságos megdicsőülése, amelyet csakis kikezdhetetlen technikájú és stílusérzékű előadógárdával érdemes közönség elé bocsátani.
A rembetikót gyakran emlegetik „görög bluesként”. Ez a tradicionális kisázsiai zenén alapuló, görög folkkal keveredő, viszont a városi hagyományokban is…