Borbély Szilárd: Egy gyilkosság mellékszálai
hommage
„A gyilkosságnak csak látszólag következménye a halál” ̶ tanította Reb Taub ̶ , „hiszen az maga a befejezetlenség. Egy gyilkosság sosincs bevégezve” – A Befejezetlenség szekvenciája című Borbély Szilárd-vers kezdő sorai rengeteg mindent elárulnak arról a kálváriáról, amelyet 2000 karácsonyától kezdve, a szülei elleni brutális rablótámadás kapcsán a kortárs költészetünk egyik legmeghatározóbb alakja bejárt. Az előadást a kálvária materiális szintje, azaz az édesanya meggyilkolásának kivizsgálásában rejlő kriminalisztikai hibák fájdalmas felfedezése mellett – melyek önmagukban lehetetlenné teszik az egyén számára a gyászfolyamat lezárultát ̶ , olyasfajta szakrális motívumok keresztezik, amelyek az anyai szenvedést és halált egyfelől egyetemessé, másfelől, a költő szemszögéből nézve továbbra is személyessé teszik.
Egyetemessé, hisz a bekövetkezte által olyasfajta kérdések vetődnek fel – vetődtek fel Borbély Szilárd Halotti pompájában, de vetődhetnek fel bárki földi halandóban –, hogy vajon honnan eredeztethető bennünk, bármelyikünkben az ölés, a másik ember brutális közönyösséggel való kiiktatásának vágya egészen Káin és Ábel történetétől kezdve. És személyesen megéltté, melynek során a költő számára a hosszú évek alatt nem csupán a gyilkosság, hanem a halál is befejezetlenné, befejezhetetlenné válik, temetetlen testté téve az áldozatot.
A darab alkotói a költőt meg- és felidézve – mintha még ma is közöttünk élne ̶ , és ez utóbbi szemléletét (is) tiszteletben tartva helyezik a művészet különféle eszközeinek segítségével végső nyugalomra a leölt testet.
Az előadást 18 éven felüli nézőinknek ajánljuk!
Szereplők: Seress Zoltán, Szántó Balázs
Közreműködik: Erdélyi Klára