Fellini - Satyricon (1969) Fellini - the magical world of Federico Fellini
What is Fellini's Satyricon, exactly? A tricky question. The director once defined it a sci-fi set in the past. The film is based on the fragments of a novel written by the poet Petronius Arbiter, who lived in the times of Emperor Nero and whose book was the greatest satire of the age. Through a loose series of episodes, Fellini edits the pieces of the book to construct a kind of odyssey, a travel novel. more
Nincs aktuális előadás
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Though as we well know, these journeys into the future/past, guided by the true artist, will explore the present and raise extremely topical questions.
Satyricon is an abundance of spectacle. Fellini follows in the footsteps of Bosch and Bruegel. In other words, don't come here looking for a safe haven. It is brutal. We warn spectators of a delicate disposition: here, ancient Rome is a psychedelic smorgasbord of brutality, perversion and bloody pagan rites. In this case, we cannot even speak of moral emptiness, since all-pervading immorality is the basic medium of this world. Everything and everyone is for sale, the property of superstition, perfidy and unconstrained power... Terrifying. As though you are stepping into the illustrations of Richard von Krafft-Ebing's work Psychopathia Sexualis. Would Fellini be the Petronius of his era? You could certainly argue the case, given the importance of the socially critical thread running through Fellini's work. And within that, the relationship to the past is also emphasised. The way power always repaints the past in order to use it for its own ends. In Fellini's films, this idea is usually contrasted with personal memories, which are inaccurate, sometimes dreamlike, but human. Satyricon's statues, frescoes and graffiti are those fragments that remain with us and in our possession as we attempt to reconstruct the past. But is the past worth hanging on to? In his next film, Fellini - Roma (1972), the director attempts to answer that unanswerable question.
In Italian, with Hungarian subtitles. The discussions before and after the screening are conducted in Hungarian.
A Fővárosi Nagycirkusz nyári műsorában egy kalandos időutazásra hívunk! Hunyjuk be szemünket és repüljünk vissza az időben száz évet! Az 1920-as évekbe érkezünk, egy fantasztikus évtizedbe! Ki ne akart volna akkor élni!? Ki ne akart volna egy stílusos puhakalapban kiszállni egy nyitott sportkocsiból és táncba szaladni, amikor megszólalt a swing, a jazz vagy a charleston?
Az 1920-as évek a felszabadult öröm, a tánc, az életigenlés, a felejthetetlen bolondozások, a szabadjára engedett fantázia és határokat nem ismerő kreativitás évtizede volt. Egy olyan időszak, amikor az érzések szenvedélyesebbek, az élmények erősebbek, a gondolatok temperamentumosabbak voltak, mint bármikor máskor! Az 1920-as években a sport és a művészetek területén máig emlékezetes eredmények születtek, akár az gombamód szaporodó sportklubokban és az egyre profibban megszervezett nyári olimpiákon, akár a filmművészetben, a festészetben, az irodalomban és a zenében! E legendás korszakot idézzük meg SPLASH! című műsorunkban!
A SPLASH! nemcsak egy cirkuszi show lesz, hanem egy felejthetetlen élmény is, tele örömmel, csodával, nevetéssel és az 1920-as évek felejthetetlen hangulataival!
A Monte Cristo grófja egy igazi, nagy ívű, romantikus musical. A történet ismert: nyüzsgő kikötő, a tenger hullámzása, régi-új szerelmek, esély egy új életre, őrült karneváli forgatag, intrika, bosszúvágy, elégtétel és Párizs, hol jobb és könnyebb az élet... mind-mind megelevenedik Alexandre Dumas világhírű regényének zenés színházi adaptációjában.