Az elmúlt időszak művészettörténeti sorozatának címe genius loci volt, melyben egy- egy kultúrtörténeti jelentőségű város művészettörténetében az egyediségét adó hely szellemével ismerkedtünk. Ebben a világban azonban mindig voltak olyan művészek, akik valamilyen megfejthetetlen képességüknél fogva kiemelkedtek a művészek közül, akikre azt mondjuk, hogy géniuszok voltak. A mostani sorozatban az ő művészetükkel ismerkedünk.
A bécsi akadémikus művészet egyeduralmát a szecesszió megszületése törte meg. Az új művészcsoportot 1897-ben alapították meg, és a következő év kiállításai a figyelem középpontjába állították Klimt művészetét. Korai dekoratív és sok aranyat használó képe a bécsi szecesszió múzeumának Beethoven-fríze. A festő jellemző témái a kor szimbolizmusához igazodnak, ennek ismert képi megfogalmazása a Halál és az élet című festménye. A végzet asszonya jelenik meg a Judit és a Salomé című festményén, és a nő másik arca a Csók című képében. Ezek mellett a kor eszméihez igazodó művek mellett jelentősek portréi és tájképei is. Klimt művészete a bécsi festészet utolsó nagy korszakának rangos képviselője. Ezt az életművet ismerhetjük meg a népszerű művészettörténeti sorozat ezen előadásán.
Szörényi Levente – Bródy János / Gyöngyösi Levente
ISTVÁN, A KIRÁLY
A rockopera szimfonikus operaváltozata két részben, magyar nyelven, magyar és angol felirattal
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.
Egy fogadóban vagyunk, ahol a fogadósné miatt lakik ott egy gazdag és egy szegény gróf, egymással vetekednek a nő szerelméért. Mindketten megvetik a fiatalabb nőket, csak az érett asszonyt szeretik. Érkezik egy Lovag, aki semmire sem tartja a nőket. Mirandolinát felbosszantja ez a nőgyűlölet, és elhatározza, magába bolondítja a férfit. Ehhez segítségül vesz két állástalan színésznőt, hogy megtréfálja a grófokat és a lovagot, ezzel elindul az őrület.
A vége egy fotográfus szerelmeinek, családjának, karrierjének, s ezzel együtt a huszadik századnak összegzésre, feldolgozásra vagy éppen lezárásra váró, viharos…