Lajtha est – Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus
Belvárosi Szent Mihály Templom
„Kodályon és Lajthán kívül nincs értékes zeneszerzőnk” – írta Bartók Béla a harmincas évei küszöbén álló Lajtha Lászlóról. Az ifjú zeneszerző bizonyos tekintetben a két idősebb pályatárs nyomdokain járt. Ő is széles látókörű zeneszerző és előadóművész, tudós népzenekutató volt – zeneszerzőként azonban a bartókitól és a kodályitól eltérő, egyéni utakat járt be. Sajnos Lajtha életműve mind a mai napig nem csak a nagyközönség, hanem a szakmai körök számára is csak töredékesen ismert. A zeneszerző születésének 120. évfordulója – reményeink szerint – alkalmat kínál Lajtha László „felfedezésére”. A Zuglói Filharmónia koncertjén a híres párizsi zeneszerzéstanárnak, Nadia Boulanger-nek dedikált Három Mária-himnusz csendül fel. A mű jól jellemzi Lajtha korokat, stílusokat egybekapcsoló zenei nyelvét, a kompozícióban a magyar népzenei, a középkori gregorián és a századfordulós francia zene elemei megbonthatatlan egységű zenei nyelvet alkotnak.
A koncert második részében egy viszonylag korai (1766) liturgikus Haydn-darab csendül fel, mely a szerző legmonumentálisabb misekompozíciója.
Műsor:
Lajtha: Trois hymnes pour la Sainte Vierge op. 65 (Három Mária-himnusz)
Haydn: Missa Cellensis in honorem Beatissimae Virginis Mariae (Mariazelli mise)