• Podujatie


    Nagyzenekari koncert: Mendelssohn, Widmann, Schumann
    2

    Nagyzenekari koncert: Mendelssohn, Widmann, Schumann

    Jörg Widmann igazi zenei polihisztor. Nemcsak hangszere, a klarinét egyik legnagyobb élő mestere, de kiváló zeneszerző, hangszerelő és karmester is. Kompozíciói fogyaszthatók, szórakoztatók, elgondolkodtatók és ötletesek, műsor-összeállításai átgondoltak, harmonikusak.  Viac

    Aktuálne podujatia





    Duplázók (title)

     

    Mendelssohn

    Widmann

    Schumann

    C. Widmann

    J. Widmann

     

    január

    16. + 18–19.

    Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

     

    16. péntek 

    18. vasárnap 

    19. hétfő 

     

    Felix Mendelssohn-Bartholdy: Hebridák-nyitány (Fingal-barlang), Op. 26

    Jörg Widmann: 2. hegedűverseny;

    Fantázia klarinétra

    Robert Schumann: 1. (B-dúr, „Tavaszi”) szimfónia, Op. 38

     

    Carolin Widmann (hegedű)

    Jörg Widmann (klarinét)

    vezényel: Jörg Widmann

    Jörg Widmann igazi zenei polihisztor. Nemcsak hangszere, a klarinét egyik legnagyobb élő mestere, de kiváló zeneszerző, hangszerelő és karmester is. Kompozíciói fogyaszthatók, szórakoztatók, elgondolkodtatók és ötletesek, műsor-összeállításai átgondoltak, harmonikusak. Gyakran állítja saját műveit Mendelssohn vagy Schumann darabjai mellé – ezúttal épp e szerzők egy-egy műve keretezi Widmann két alkotását. Az est személyességét tovább fokozza, hogy félidő után a klarinétművész rövid szólóprodukcióval lép színpadra, a szünet előtt pedig a szerző Bajor Állami Díjjal kitüntetett húga, Carolin Widmann szólójával hangzik el a neki ajánlott hegedűverseny. A zord skót táj hangjait, majd Widmann újszerű hangzásait Robert Schumann életvidám, tavaszváró műve oldja fel.

    Az 1829-es londoni koncertszezon végén Mendelssohn úgy döntött, népdalok reményében – és persze a gyönyörű tájak miatt – bejárja Skócia vidékeit. Hogy mit érzett, amikor megpillantotta a Hebridák szigeteit, csak huszonegy ütemnyi kottával tudta jegyzeteiben kifejezni. A hangok révén mintha csak saját Pillantás a Hebridákra című tusrajza szólalna meg. A vázlatból 1830 decemberére lett csak nyitány, amely különböző változatokat és címeket követően – Nyitány a magányos szigethez, Fingal szigetei vagy Fingal-barlang – 1835-ben nyerte el ma ismert alakját. A zene a táj- és hangulatfestésre helyezi a hangsúlyt, szélesen hullámzó melódiával indul, és halk pengetésekkel vész ködbe.

    „A hegedűverseny szent műfaj” – vallja Jörg Widmann, aki eddig mindössze kétszer nyúlt e szentséghez. 1. hegedűversenyét 2021 januárjában hallhatta a BFZ közönsége; négy évvel később a zenekar műsorára tűzi a másodikat is. A 2018-ban született művet a darab címzettje, Carolin Widmann mutatta be Tokióban bátyja vezényletével. A rövid nyitótételben a hegedű mintha keresgélné a saját hangját. A mű magja terjedelmes, dalszerű románc, spirituális befelé utazás a szólista mint narrátor vezetésével. A finálé töredezett, de könnyed zenével zárja a tematikusan redukált, mégis végtelenül színes művet.

    „A valaha írt legszebb cirkuszi zene” – foglalta össze a The New York Times kritikusa Jörg Widmann első jelentős szólóklarinét-darabjának lényegét. 1993-as szerzeményében a komponista Stravinsky és Carl Maria von Weber újításait gondolta tovább. A cirkuszi jelleget a commedia dell’arte alakjainak megidézése, képzeletbeli párbeszéde adja; klezmer és jazz hangjai vegyülnek a romantikus dallamokkal. Widmann célja, hogy az előadó komolyan vegye a Fantázia címet, és a szigorú megkötések ellenére is emelje be saját képzelőerejét a produkcióba.

    Az első szimfónia minden Beethoven utáni zeneszerző életművének fontos mérföldköve. Schumann – néhány félbemaradt próbálkozás után – élete egyik legboldogabb és emiatt legtermékenyebb időszakában komponálta első szimfóniáját. A tavasz kezdete, Este, Vidám játszótársak, Tavaszi virágzás – hangzottak a mű tételeinek programszerű címei. S bár Schumann végül törölte őket, a négy nap alatt felvázolt és kevesebb mint egy hónap alatt megírt darab beceneve tőle származik. A lassú bevezetés rézfúvós mottója többször feltűnik a mű során. Ott van a dalszerű lassú tétel hegedűdallamában, a szünet nélkül következő dühös scherzo triójában és a tavasztól búcsúzó fináléban is.

    Tipy


    Készüljön egyedülálló élményre a koncertterem várakozással teli légkörében, ahol a vonós hangszerek dallamai vezetik végig Morricone mesterműveinek érzelmein.

    “Aki szép, aki jó, aki bölcs, aki nem, Aki fél, aki hős, aki sír, aki nem, Aki áll, aki fut,…

    Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
    odhadovaný zostávajúci čas:
    00:00

    položka/y v košíku

    celkom:


    Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016