• Podujatie


    Aktuálne podujatia



    A Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Fúvószenekarának hangversenye

    10 éve a Müpában, (10 év legsikeresebb remekművei)

    Camille Saint-Saens: Sámson és Delila - Bacchanale op.47.
    Jean Sibelius: Impromptu op. 5.
    Liszt Ferenc: Hunok csatája
    --
    Johan de Meij: A gyűrűk ura – Gandalf (A mágus) I.szimfónia I.tétel
    Ránki György: Varázsital szvit
    Johan de Meij: A Szent Márk tér visszhangjai
    Gustav Holst: A bolygók – Jupiter op.32.

    Vezényel: Makovecz Pál

    10 éve a Müpában (10 év legsikeresebb remekművei)

    A 19. század zongoravirtuóz-zeneszerzője, Liszt Ferenc új esztétikai ideált teremtett kortársai s utódai számára szimfonikus költeményeivel. Egytételes nagyzenekari művei partitúráiba előszót mellékelt – mintegy programként –, hogy tudatosítsa hallgatóiban, milyen társművészeti alkotás ihlette zenéjét, mit is akart kifejezni a zeneszerző. Bár a koncertünkön felcsendülő művek más-más korszakokban keletkeztek, mégis közös vonásuk, hogy zenén túli inspriációból születtek, ha úgy tetszik, programot rejtenek.
    A Hunok csatáját Attila pogány hun seregének és a keresztény római-gót hadak összecsapásának hatalmas történelmi freskója ihlette. A véres csatában harcoló hunokat magyaros ritmusok idézik meg, melyek a felfokozott harc hangjai közé beszűrődő gregorián dallamtól kezdve veszítenek erejükből, míg a keresztények motívuma egyre fényesebben cseng, végül fanfártémaként dicsőségesen zárja a művet. Saint-Saëns hasonlóan erőteljes zenei eszközökkel él történelmi operájának, a Sámson és Delilának csúcsontján: a filiszteusok templomának lerombolása előtti bacchanalia zenéje érzékien jeleníti meg a keleties hangzású erotikus táncot, gazdag ütőhangszeres és fúvós apparátusával. Irodalmi alkotások ragadták meg a két 20. századi zeneszerző, Ránki György és Johan de Meij képzeletét. Ránki, Zola novellájából indult ki balettkomédiájában, melyből 1975-ben szvitet komponált, míg Meij 1988-ban bemutatott első szimfóniájában Tolkien varázslatos világát idézte meg, végigvezetve a hallgatót a teljes Gyűrűk Ura trilógián. A holland zeneszerző másik nagyszabású szvitjében a reneszánsz mester, a velencei kétkórusos technika atyja, Giovanni Gabrieli előtt tiszteleg, töredékesen felidézve 1585-ös Canzon septimi toni című művét. Holst századfordulós jegyeket magán viselő Bolygók című nagyzenekari szvitje nyitva hagyja az értelmezést a hallgatónak. A hangulatképek sorozatához – ahogyan Holst is nevezte művét – beszédes tételcímeket mellékelt, programja rejtve maradt. S hogy a bolygók egyszerű metaforaként az emberi jellemvonásokat ábrázolják-e, netán az emberi pszichére gyakorolt hatást, vagy csak a római istenek fő tulajdonságaira utalnak – nos, ezúttal döntsék el Önök.

     

    Tipy


    Kalandos életet élő vándorcigányok és hatalmukkal visszaélő, galád, mégis nevetséges nemesek a főszereplői a klasszikus Jókai-regényből, A cigánybáróból készült adaptációnak,…

    A Magyar Állami Népi Együttes alkotóinak régi álma valósult meg, amikor Nikola Parov friss hangzású, dinamikus, ősi motívumokat görgető populáris…

    Einaudi egyszerű, de kísértetiesen szép minimalista zongoraműveiről és lenyűgöző filmzenéiről ismert. Közel harmincéves munkássága alatt számos olyan albumot adott ki,…

    Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
    odhadovaný zostávajúci čas:
    00:00

    položka/y v košíku

    celkom:


    Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.





    © Minden jog fenntartva - MusicalInfo.hu 2006-2016