Középkori balladák sokszor adtak hangot a nők társadalomban betöltött, mennybe emelt vagy épp porba tiport helyzetéről. Női sorsok elevenednek meg a A mennybe vitt leány című dalesten, ahol egy csokor középkori magyar népballada hangzik el.
A francia zene - akárcsak a francia konyha - kifinomultságáról híres, az ízek és a színek tökéletes összhangjáról, a részletek kidolgozottságáról. Igazi ínyencség.
Számít-e a múzsa csókja, és egyáltalán mi az? Honnan és hogyan jön a zene, a szöveg, és minden, amit nem a „józan ész” hoz létre, de ami nélkül az életnek semmi értelme?
Hányféleképpen bukhat el a szép új világ? A disznók vezetésével az állatok fellázadnak egy angliai gazdaságban, az őket igában tartó embereket elkergetik, és létrehozzák saját államukat.
Kőszegi Imre mindig jó időben van. Decemberben tölti be 80. életévét. És persze zenésztársai mindig számíthatnak kifogástalan lüktetésű kíséretére. A Magyar Jazz Szövetség második elnöke kifogyhatatlan energiájú művész.
Ha létezett igazi blockbuster az 1970-es években, akkor a János Vitéz feltétlenül az volt. A mindössze harminckét éves Jankovics Marcell első ízben nyúlt a magyar művelődéstörténet egyik fontos témájához, a végeredmény pedig önmagáért beszél: az 1973-as bemutatót követő egy évben több mint másfél millió néző váltott rá jegyet a moziban.
Hogyan mesélhető el gyerekeknek egy erős történelmi referenciákkal bíró történet, amelyben egy fiatal fiú háromszor is elver egy idős férfit? A kérdés magát Dargay Attilát is foglalkoztatta, a válasza pedig minden idők egyik legnépszerűbb magyar rajzfilmje lett.
A kortárs magyar líra élvonalába tartozó, Kolozsváron született Balla Zsófia ötven éves pályájának áttekintése igazi versünnepnek ígérkezik. A hegedű szakot végzett költőnő 1993-as áttelepüléséig az erdélyi magyar irodalmi és szellemi élet egyik központi szereplője volt.
A brácsás viccek ideje lejárt! Erre a sokoldalú francia-holland muzsikus, Sào Soulez Larivière az élő példa: szenvedélyes kamarazenész, új műveket mutat be és átiratokat készít, tanít a salzburgi Mozarteumban.
Carlos Ferreira nemrég még rangos megmérettetések díjazottja volt, ma már a Francia Nemzeti Zenekar első klarinétosa, kamarapartnerei között pedig ott találjuk Emmanuel Pahud-t és Hilary Hahnt is.
A BBC Magazine ötcsillagos lemezkritikája szerint „intenzív kifejezéssel és roppant melegséggel” játszik tavaly megjelent debütáló albumán a muzikalitásával és színpadi jelenlétével is magával ragadó Matilda Lloyd, aki számos koncertje mellett mesterkurzusokat tart, podcast-sorozatot vezet, és Afrikában jótékonykodik.
Az Európa nevezetes zenei tájait bemutató sorozat első koncertje északra kalauzol, az ott élő népek sajátságos világát, színeit és ízeit bemutatva. Sibelius történelmi eseményeket bemutató szimfonikus költeményének zenei témája a finnek nemzeti énekévé vált.
Ma már aligha kell magyarázkodni, ha valaki felnőtteknek készít animációs filmet, ám az 1979-es Habfürdő idején - néhány évvel a Lúdas Matyi és a János Vitéz kirobbanó sikere után - korántsem volt egyértelmű, hogy rajzfilm foglalkozhat a jelen társadalmi gondjaival is.
A világhírű lett mezzoszoprán, Elīna Garanča korunk egyik legkeresettebb operaénekese. Vokális teljesítményét és színészi alakításait Salzburgtól Bécsen és Párizson át New Yorkig a világ minden táján ünnepli a közönség.
Egy spanyol zenész-filmrendező, aki beleszeretett a mai Afganisztán és Irán határán elhelyezkedő Horászán régió zenéjébe, és egy perzsa klasszikus zenei előadó valószínűtlen találkozásából született a Badieh duó, amely a 2021-es ragyogó bemutatkozó lemez után még magasabb szintre emelte a horászáni tradicionális zene interpretálását - immár trióként.
A hátborzongatóan tehetséges, zenészcsaládba született amerikai énekesnő úgy hasított át karrierje eddigi állomásain, mint kés a vajon, hogy egy híján harmincévesen megjelentesse hatodik, Veronica Swift című, személyisége sokszínűségének leghívebb lenyomatát adó lemezét.
A Middlemist Reddel ismertté vált Nóvé Soma alapította, 1960-70-es évek kísérletező̋ magyar népzenei vonulatából táplálkozó folk-rock zenekar bátran gondolja újra a népdalokat és közismert dallamokat jazzes motívumokkal és improvizatív elemekkel.
Elég csak kimondani, hogy Fehérlófia, és máris fejben soroljuk tovább az ismerős karaktereket: Fanyűvő, Kőmorzsoló, Vasgyúró, na és persze az elragadó nevű Hétszűnyű Kapanyányimonyók. De kik ezek a titokzatos alakok, akiknek nevét egy kicsit mindig a bennünk élő gyermek is mondja?
A Kodály és Bartók örökségét ápoló, Gráf Zsuzsanna vezetésével működő, nevében is angyali Angelica Leánykar már több alkalommal varázsolta el a Müpa közönségét koncertjeivel.
A közelmúltban elhunyt, 80 esztendeje született zeneszerző emlékére rendezett koncerten egy korai elektronikus zenei kompozíciója és egy kései kórusműve mellett olyan darabjai hangoznak el a hazai jazzélet kiemelkedő művészeinek előadásában, amelyek szoros kapcsolatot ápolnak a jazz-zel és az improvizatív zenével.
A két sokoldalú muzsikus, Péter Hajnalka magyar-bolgár zeneszerző-énekes, ütőhangszeres és Zura Dzagnidze grúz zeneszerző, gitáros és panduriművész alapította LAKVAR tavaly megjelent, Fiction and Folklore című albuma nemcsak mesterien ragadja meg a folklór esszenciális gyökereit, hanem tovább is gondolja a balkáni, kaukázusi és közép-európai hagyományt, merítve a jazz, a pop és a rockzene elemeiből.
A tíz éve, Bamakóban alakult együttes női előadói minden kreatív zenei megnyilvánulásukban szót emelnek a nők jogaiért és az erőszak felszámolásáért. Gazdag, dallamos muzsikájukban a pánafrikai hagyományokat a kortárs popdalokat idéző stílusjegyekkel ötvözik.
Régi balladakincsünk egyik legbecsesebb darabja, a Barcsai szeretője az egészestés bűnügyi táncdráma kiindulópontja. A férjét megcsaló feleségre rettenetes büntetés vár, de vajon hogyan és miért jutottunk el idáig?
Nem titok, hogy Snétberger Ferenc, a 2024/25-ös évad művésze legkedvesebb zenészpartnerei közé tartozik Anders Jormin svéd bőgős és Joey Baron amerikai dobos.
Csoóri Sándort elsősorban a nyolcvanas években és a rendszerváltás idején kifejtett közéleti aktivitása okán őrzi máig a kollektív emlékezet: ezeknek az éveknek a története nem írható meg nélküle.
A Müpa-beli koncerten balladák és tempósabb dalok, a legnagyobb slágerek közül huszonnégy szám csendül fel, ahogy eddig még soha: akusztikus, kamarazenei átiratban, két vokalista, zongora, hegedű, cselló és fuvola kíséretével.