A Dahomey királyságot a XVII. században alapították Nyugat-Afrikában, majd a XIX. században francia gyarmattá vált. A megszálló csapatok Párizsba vitték a királyi kincseket, amelyekből 2021-ben huszonhat visszakerült eredeti hazájába, a benini Cotonouba. A tárgyak között szerepelt a helyiek számára komoly jelentőséggel bíró Ghezo király, Glele oroszlánember, Behanzin cápaember, illetve Bochio védőszobrai is. 2022-ben három hónapon át látogathatta az elnöki palotában rendezett kiállítást a publikum. A javak korábbi elvétele és visszakerülése heves diskurzust indított az állampolgárok identitásáról. Mi a franciául anyanyelvi szinten beszélő, nyugati kultúrán nevelkedettek valódi nemzete? Kit illetnek meg a kincsek? Valóban lehet örülni annak, hogy ennyi évtized után visszakerültek, és ha igen, miért csak a műtárgyvagyon töredékét kapták vissza?
Mati Diop formabontó és elgondolkodtató dokumentumfilmje, a Dahomey – Kik vagyunk? 2024-ben elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét. A francia rendezőnő öntudattal felruházva a szobrokat, sajátos narrációs formát alkalmazva szembesíti a nézőket olyan kérdésekkel, amelyek sokkal univerzálisabbak annál, mint az elsőre tűnik.
Díjak: Berlini Nemzetközi Filmfesztivál: Arany Medve-díj
Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. És ha muszáj másnak mutatnod magad, mint aki vagy? Hit, remény, szeretet, munka, család, haza, tegnap, ma, holnap, én, te – és ketten együtt.
A musicalben árva gyerekek egy csapata kószál a háborús front kellős közepén. Egy békés hajlékra vágynak, ahová behúzódhatnak éjszakára. És természetesen egy jó falatra. Ha nem kapnak ételt, akkor elcsenik maguk. De ugyan ki tudna haragudni rájuk? Csak túl akarják élni a háborút. Ma, amikor milliók kényszerültek elhagyni otthonukat, ez is döbbenetesen ismerős üzenet.