Az ISON új irodalmi sorozata Ruff Orsolyával és Szeder Katával.
“Keményített alsószoknya, és olyan ravasz kis cipellő, amelyik megfogja a szemet, mikor átlép egy tócsán, és kivillan a bokája. Megérti ezt, uram?” Már aBűn és bűnhődésben is tudták, hogy egy kivillanó boka örökké emlékezetes marad. De milyen szabályok határozták meg sokáig a nők kinézetét, és azt, hogy a nyilvánosság előtt mennyit mutathatnak meg a testükből? Mire szolgált az erényöv, és hogyan oldották meg évszázadokon keresztül a fogamzásgátlást? Vajon van-e egyáltalán szex Jane Austen műveiben, és miért fogták annak idején perbe D. H. Lawrence-t aLady Chatterley szeretőjéért? Szégyenkezés nélkül a prüdériáról - az irodalom és a művészetek segítségével.
“A kultúra az egy: irodalom, tudomány, az utca karaktere, a rendőrök beszédmódja, a lakások berendezése, a nők öltözködése (Magyarországon a férfiak nem öltözködnek, csak ruhát hordanak), az étterem, a foci, az autóvezetési szokások: ez mind egy.” (Esterházy Péter)
Ruff Orsolya és Szeder Kata KultúrFlipper estjein szeptembertől decemberig mátrixépítő játékba hívunk az ISON-ba. Oda-vissza adogatva a labdát művészeti, társadalomtörténeti, történelmi és popkulturális referenciák között bolyongva vizsgálunk meg közelebbről is egy-egy sokrétű jelenséget. Mesélünk és beszélgetünk, kérdezünk, képekkel, könyvekkel, filmekkel illusztrálunk, ok-okozati összefüggéseket keresünk, hogy mire a pálya végére érünk, ne csak egy izgalmas kultúrtörténeti térkép rajzolódjon ki a szemünk előtt, de új megvilágításba is helyezzünk jó pár sztereotípiát.
Ruff Orsolya és Szeder Kata 2021-ben kezdett el közösen irodalmi projekteken dolgozni. Az első munkájuk a Könyves Magazinon megjelenő Az Austen-projekt című podcastsorozat volt, majd ezt követte A Szabó Magda-titkok. Mindkettő esetében azt kutatták, vajon mitől olyan népszerűek ezek a szerzők és műveik mind a mai napig, mit olvashatunk ki belőlük az adott korról - vagy akár a sajátunkról -, társadalmi viszonyrendszerekről, normákról, elvárásokról. 2024 nyarán ért véget a főváros 150. születésnapja alkalmából indított Budapesti nők projektjük, ahol olvasókörökön és egy podcastsorozatban vizsgálták, miként hatottak a nők a városra,egyáltalán, milyen lehetőségeket és életutakat kínált nekik Budapest.
1905. Elárverezik a párizsi Operaház teljes hajdani berendezéseit. Többek között egy csillárt, amely a kikiáltó szerint egy máig sem tisztázott baleset okozója volt. A baleset tetteseként az Operaház titokzatos Fantomját emlegették.
„Én öngyilkos leszek, anya.” Ezzel a mondattal egy őszinte és zavarba ejtő beszélgetés veszi kezdetét anya és lánya között. Az est folyamán fény derül régi traumákra, kimondatlan vágyakra és eltitkolt hazugságokra is, közben pedig felszínre kerülnek azok a legmélyebben őrzött, ellentmondásos érzelmek, amelyek csakis szülő és gyermeke között feszülhetnek.
A Rómeó és Júlia musical Tokajban! Különleges, a Fesztiválkatlan sajátosságait kihasználó, érzelmekben és látványban gazdag produkciót láthatnak 2025. augusztus 23-án.